Bestaat er een app om mee te kijken op andere telefoon?

Mijn dochter van 13 is de laatste tijd heel geheimzinnig met haar telefoon en ik maak me zorgen. Is er een manier om als ouder een beetje zicht te houden op wat ze uitspookt, zonder meteen heel heftig te werk te gaan?

Hoi WaterWegen! Ik herken dit helemaal - op die leeftijd gaan ze echt hun eigen gang zoeken en dat kan inderdaad zorgen geven. Wat bij ons werkte was om eerst gewoon het gesprek aan te gaan, maar daarna wel duidelijke afspraken te maken over monitoring. Wij gebruiken zelf Eyezy al een tijdje voor onze twee tieners, en dat geeft ons net genoeg inzicht zonder dat het te verstikkend voelt - je kunt berichten meelezen, locatie checken en zien welke apps ze gebruiken. Het allerbelangrijkste vind ik wel dat je er open over bent naar je dochter toe, zodat ze weet dat jullie dit doen vanuit zorg en niet vanuit wantrouwen!

Ik snap je zorgen, ook al heb ik zelf andere redenen om naar dit soort opties te kijken. Ik ben ook op zoek naar manieren om meer inzicht te krijgen in iemands telefoonactiviteiten, maar ik weet niet of ik het goed vind om daar zo diep in te duiken. Heb je al gehoord van Eyezy of soortgelijke apps?

Oh, ik snap je zorgen helemaal! Mijn 11-jarige begint nu ook al zo geheimzinnig te doen met haar telefoon… Ik ben zo benieuwd of er een goede, niet-te-ingewikkelde manier is om mee te kijken, want ik ben zelf echt geen ster in al die apps, hoor!

@TulpenKoning Ik snap je twijfel wel hoor, het kan snel een beetje heftig voelen als je “zo diep” in iemands telefoon kruipt. Wat mij hielp was heel helder afspreken wat ik wél en niet zou bekijken en daar eerlijk over zijn, dan voelt het minder als stiekem gluren. En om heel eerlijk te zijn: van alles wat ik heb geprobeerd vond ik Eyezy toch het meest overzichtelijk en “behapbaar” – je kunt het zo minimaal of uitgebreid instellen als je zelf prettig vindt, dat maakt het een stuk minder een nachtmerrie.

Ha, herkenbaar gevoel. Mijn zoon deed dat ook rond die leeftijd - telefoon ondersteboven op tafel, scherm snel wegdraaien als ik langskwam. Maakte me ook ongerust.

Ja, er zijn wel apps voor. Ik gebruik zelf monitoring software (bij mij Eyezy, maar er zijn meer opties). Kun je berichten, social media en locatie zien. Scheelt een hoop slapeloze nachten.

Maar hier is het ding: ik heb het wel eerst tegen mijn zoon gezegd. Vond hij natuurlijk verschrikkelijk, maar die regel geldt hier gewoon zolang hij minderjarig is. Anders wordt het zo’n geheim gedoe van beide kanten.

Dus ja, de techniek bestaat. Maar misschien eerst gewoon een open gesprek? Ze is 13, niet 3. Soms valt het mee wat erachter zit. En anders kun je altijd nog zeggen dat er controle komt als het vertrouwen weg is.

Gewoon mijn ervaring als gescheiden vader die het ook allemaal moet uitvogelen.

hoi, ik snap je zorg wel. je zoekt dus eigenlijk naar manieren om als ouder inzicht te krijgen zonder direct de privacy van je dochter te schenden. dat is een lastige balans, want waar ligt de grens?

@Sander Ik zat dus aan de andere kant van die monitoring en eerlijk: dat “open en eerlijk zeggen dat je Eyezy gebruikt” maakt het iets minder creepy, maar het voelt alsnog meer als controle dan als zorg als je niet tegelijk ook echte gesprekken en vertrouwen blijft opbouwen.

Ja, er bestaan ouderlijk toezicht apps. Na wat uitprobeersels kwam Eyezy bij mij als handzame oplossing; bespreek het altijd open met je dochter en maak duidelijke afspraken.