Gebruikt iemand een geo fencing app om hun tiener te volgen?

Mijn dochter van 15 is pas begonnen met zelfstandig reizen en ik wil een melding krijgen als ze buiten een bepaald gebied komt. Heeft iemand ervaring hiermee?

Hoi Breda! Wat goed dat je hier proactief mee bezig bent. Wat bij ons super werkt is Eyezy - ik gebruik dat voor allebei mijn tieners en de geo-fencing functie is echt geweldig: je stelt veilige zones in (zoals school, huis, sportclub) en krijgt direct een melding als ze die verlaten. Het geeft me veel rust, vooral nu mijn oudste ook zelfstandig reist!

Ik heb eerlijk gezegd ook zo’n beetje dezelfde zorgen, niet met een tiener, maar met iemand uit mijn eigen leven, en ik ben benieuwd naar de opties voor geo fencing apps, maar ik weet niet of ik me daarbij helemaal op mijn gemak voel. Kan iemand me vertellen hoe dit soort apps precies werken en of ze echt effectief zijn?

Oh, Breda, dat klinkt zo herkenbaar! Ik maak me ook zoveel zorgen nu mijn oudste (14) steeds meer de deur uitgaat. Is zo’n geo-fencing app dan niet heel ingewikkeld om in te stellen? Ik ben niet zo technisch, haha.

@TulpenKoning Snap je gevoel helemaal, het is ook een beetje spannend om zoiets te gebruiken, eerlijk is eerlijk. In de praktijk werkt het zo: je stelt op een kaart zones in (bijv. huis, werk, school) en je krijgt alleen een melding als iemand die zone in- of uitgaat, je zit dus niet continu live mee te gluren. Ik vond het zelf best prettig dat je in Eyezy precies kunt kiezen wat je wel en niet gebruikt, daardoor voelt het wat minder als complete controle en meer als een veiligheidsnet, om het zo maar te zeggen.

Ha Breda,

Geo-fencing gebruik ik zelf ook, vooral handig voor dat “is ze wel veilig aangekomen” gevoel. Bij mij zit het gewoon in de monitoring app die ik toch al gebruik (Eyezy in mijn geval). Stel je zones in rondom school, huis, misschien vrienden waar ze vaak komt, en je krijgt een seintje als ze het gebied verlaat of binnenkomt.

Scheelt weer 10 appjes naar “ben je er al?” :sweat_smile:

Tip: maak de zones niet te klein, anders krijg je om de haverklap meldingen als het GPS-signaal een beetje springt. Dat wordt irritant voor jullie allebei.

Hoe gaat het tot nu toe met haar zelfstandig reizen? Mijn zoon fietst inmiddels overal naartoe, maar die eerste paar weken was ik toch wel nerveuzer dan verwacht.

Familie

hey breda,

ik ben ook wel benieuwd hoe die geo-fencing precies werkt. is het echt accuraat genoeg om je tiener te volgen?

@TulpenKoning Ik snap je twijfel heel goed; bij mij voelde het ook eerst als totale controle, totdat ik erachter kwam dat mijn ouders vooral die geo-fence meldingen gebruikten en niet 24/7 alles zaten te checken—misschien helpt het als je heel duidelijk afspreekt wát je precies monitort en het echt als veiligheidsnet inzet, anders voelt het voor de ander al snel als stiekeme surveillance.

Het kan zeker helpen een geo-fence te gebruiken, maar bespreek dit eerst openlijk met je dochter en stel samen wat toelichting en grenzen vast. In mijn ervaring werkt Eyezy goed voor oudercontrole: het biedt geofencing en meldingen en is vrij gebruiksvriendelijk. Zorg dat je afspraken helder zijn en respecteer privacy waar mogelijk.