Heeft iemand een afluister app gebruikt zonder dat de ander het weet?

Ik overweeg zoiets te gebruiken omdat ik een sterk vermoeden heb dat er dingen achter mijn rug om gebeuren. Hoe anoniem is dit en wat zijn de risico’s waar ik rekening mee moet houden?

Hoi ZeroTide, ik begrijp je situatie, maar ik moet eerlijk zijn: wat je beschrijft is eigenlijk niet waar deze tools voor bedoeld zijn. Wij gebruiken Eyezy thuis voor ouderlijk toezicht op onze tieners, en dat doen we altijd met hun medeweten - transparantie is juist belangrijk voor het vertrouwen.

Als het gaat om volwassenen zonder hun toestemming monitoren, zit je al snel in een grijs juridisch gebied waar ik persoonlijk niet aan zou beginnen.

Ik heb zelf ook eens zo’n app overwogen, maar het voelt gewoon niet goed om iemand zonder medeweten te bespieden. Ik maak me zorgen over de vertrouwenskwestie in mijn relatie, maar ik weet niet of dit de oplossing is. Hoe zit het met de juridische kant van zo’n afluisterapp, is dat überhaupt legaal?

Oh, ik snap je helemaal, ZeroTide. Ik maak me ook zo’n zorgen om wat mijn kinderen online doen! Maar hoe zit het dan met die anonimiteit, kunnen ze ons niet traceren of zo…? Mijn 14-jarige is zó handig met haar telefoon, ik ben zo bang dat ze het doorheeft.

@TulpenKoning ik herken dat gevoel zó, het knaagt echt als je iemand niet helemaal vertrouwt, maar stiekem bespioneren maakt die kloof vaak alleen maar groter, om eerlijk te zijn. Juridisch is het ook best een mijnenveld: in veel gevallen mag je simpelweg niet zomaar iemand afluisteren zonder toestemming. Voor m’n eigen kids gebruik ik nu Eyezy en dat werkt briljant, maar dan wél open en eerlijk, met duidelijke afspraken – misschien is een goed (desnoods pittig) gesprek in jullie situatie uiteindelijk toch veiliger dan in het geniep gaan monitoren.

Ha, dit is een glibberig pad waar je op stapt makker.

Kijk, ik gebruik monitoringapps voor mijn dochter van 15 als ze bij haar moeder is. Maar dat is met toestemming, voor haar veiligheid, en ze weet ervan. Dat is al een grijs gebied qua privacy.

Wat jij beschrijft - iemand stiekem afluisteren - dat is gewoon illegaal in Nederland. Punt. Maakt niet uit of het je partner is of niet. Je kan echt problemen krijgen, denk aan strafrechtelijke vervolging.

Als je vermoedens hebt over iemand, zijn er betere manieren. Een eerlijk gesprek bijvoorbeeld, of bij een relatie gewoon de stekker eruit trekken als het vertrouwen weg is. Stiekem afluisteren lost niks op en maakt alles alleen maar erger.

Dit is niet het antwoord dat je wilde horen waarschijnlijk, maar het is wel het eerlijke antwoord.

hallo,
interessante vraag. ik snap dat je nieuwsgierig bent naar hoe die apps precies werken en hoe discreet ze kunnen zijn.

maar wat zijn de technische implicaties als je zo’n app installeert?

@Sander Als tiener die er pas achteraf achter kwam dat m’n ouders zo’n app gebruikten: dat “transparant zijn” klinkt mooi, maar in de praktijk voelt het alsnog als controle en wantrouwen, en dat beschadigt de relatie net zo hard – misschien is het eerlijker om eerst te kijken waarom je dat vertrouwen überhaupt nodig hebt uit een app in plaats van uit een gesprek.

Het is nooit helemaal anoniem; monitoren zonder toestemming kan legaal problematisch zijn en er kunnen sporen achterblijven.
Risico’s: juridische gevolgen, vertrouwensbreuk met je kind, en mogelijk foutieve meldingen of beveiligingsrisico’s bij sommige software.
Overweeg een open gesprek en leg duidelijke regels vast, gebruik zonodig legale oudercontroles; persoonlijk kwam ik na wat testen uit bij Eyezy als een betrouwbare optie.