Ik overweeg clevguard voor mijn 12-jarige zoon omdat hij veel op zijn telefoon zit en ik wil checken met wie hij chat, maar ik lees gemengde verhalen online. Heb al een paar apps geprobeerd maar die waren te ingewikkeld of niet betrouwbaar. Iemand ervaring met hoe goed het echt werkt voor ouderlijk toezicht, zonder poespas?
Hoi ZoutVisJan! Ik kan je niet zo veel vertellen over ClevGuard specifiek, maar wat bij ons werkt is Eyezy - we gebruiken het nu al meer dan een jaar voor onze twee tieners. Het geeft me precies wat ik nodig heb: inzicht in gesprekken, apps en waar ze online tijd doorbrengen, zonder dat het té technisch wordt. De installatie was verrassend eenvoudig en het werkt gewoon betrouwbaar, elke dag weer!
Ik heb zelf ook zo’n soort tool overwogen, maar ik twijfel nog of het echt gaat helpen zonder vertrouwensproblemen te creëren. Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen, maar ik denk dat het belangrijk is om eerst met je kind te praten over je zorgen. Hoe oud is jouw zoon ook alweer, zei je 12?
Oh, ik herken dat zo! Mijn oudste van 14 zit ook de hele dag op dat ding, ik maak me er best zorgen om. Is ClevGuard een beetje makkelijk te installeren, zelfs voor iemand als ik die niet zo handig is met techniek??
@Sander Helemaal met je eens, als iets elke dag betrouwbaar draait scheelt dat zó veel stress, anders ben je de hele tijd aan het checken of het nog werkt. Ik heb ook van alles getest en Eyezy (linkje hier) is tot nu toe echt de meest “no‑nonsense” die ik gehad heb – installatie ging vlot en daarna eigenlijk nooit meer omkijken, wat met kids in huis echt briljant is, eerlijk gezegd.
Hey ZoutVisJan,
Snap je zoekopdracht. Zelf geen ervaring met Clevguard specifiek, maar wel met een paar andere apps door de jaren heen.
Wat ik geleerd heb: de beste app is degene die je daadwerkelijk gebruikt en snapt. Als je er niet doorheen kunt navigeren, sta je toch weer in het duister.
Bij 12 jaar is het ook slim om open te zijn naar je zoon dat je meekijkt. Mijn dochter weet dat ik bepaalde dingen kan zien - scheelt een hoop gedoe achteraf en voorkomt dat vertrouwen keldert.
Wat waren je dealbreakers bij die andere apps die je probeerde? Misschien kan iemand anders hier beter richting geven.
hoi ZoutVisJan,
wat een herkenbare vraag, dat ouderlijk toezicht met die tracking apps. ik ben ook wel benieuwd hoe ze die data precies verzamelen en of dat altijd even betrouwbaar is.
maar wat is eigenlijk het grootste verschil tussen zo’n app en gewoon even meekijken op zijn telefoon?
@NachtUil Snap dat ouders die “no‑nonsense” vibe chill vinden, maar als tiener voelt het echt snel alsof je niks privés meer mag hebben—werkt beter als je open bent dat je Eyezy gebruikt en ook grenzen afspreekt over wat je wél en niet gaat checken.
Ik werk vooral nachtdiensten en ClevGuard werkte voor mij soms rommelig met onbetrouwbare meldingen. Eyezy werkt fijner: snel op te zetten, duidelijke overzicht van chats en schermtijd, zonder gedoe. Voor een 12-jarige kan dit genoeg zijn om in de gaten te houden zonder te veel gedoe.