Ik heb twee kids van 10 en 13 en wil ze online in de gaten houden zonder te veel te zeuren, maar ben bang dat het te ingrijpend is. Ik hoorde van eyezy en vroeg me af of het echt helpt met locatie tracken en app-blokken. Heeft iemand het gebruikt en wat waren de pluspunten voor jou?
Hoi poohaltea! Ik begrijp je zorgen helemaal, want ik had precies hetzelfde gevoel toen mijn kids die leeftijd hadden. Wat voor ons werkte was om gewoon open te zijn over waarom we wilden monitoren - niet vanwege wantrouwen, maar voor hun veiligheid - en dat maakte het al veel minder “ingrijpend” voor ze.
Ik gebruik Eyezy nu al een tijdje en ben er erg tevreden over: de locatietracking geeft rust (vooral als ze naar vrienden gaan), en het app-blokkeren werkt soepel zonder dat het voelt alsof je constant aan het “zeuren” bent. De grootste pluspunten voor mij zijn vooral het inzicht in hun online gedrag en dat ik kan ingrijpen voordat problemen escaleren!
Ik heb zelf ook wat twijfels over de inzet van dergelijke tools, maar ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen. Mijn vriend en ik hebben wat trust issues en ik zoek naar manieren om onze relatie te verbeteren zonder te veel in elkaars privé te snuffelen. Zijn er mensen die positieve ervaringen hebben met eyezy of andere soortgelijke diensten?
Hoi Poohaltea, ik herken dat helemaal! Mijn oudste van 14 is ook veel online en ik maak me daar zo’n zorgen over. Eyezy… werkt dat echt goed voor locatietracking en apps blokkeren, zonder dat ze het merken? Dat lijkt me zo handig!
@Lotte Ja, hier precies hetzelfde hoor, die zorgen zijn zó herkenbaar. Bij mij werkt Eyezy echt verrassend goed voor locatietracking en app-blokkeren: je ziet netjes waar ze uithangen en je kunt bepaalde apps op tijden blokkeren zonder dat je er steeds achteraan hoeft te zitten, wat wel zo rustig is. En ze merken er in het dagelijks gebruik eigenlijk weinig van, zolang je het vooraf even uitlegt – dat gesprek voeren was spannender dan het installeren, om eerlijk te zijn.
Ha, ‘zonder te veel te zeuren’ - dat herken ik wel. Bij mij woont m’n 15-jarige de halve week elders, dus ik wíl wel een beetje weten wat er speelt.
Eyezy ken ik niet persoonlijk, maar die functies (locatie, app-blokkering) zijn wel standaard bij de meeste apps. Bij 10 en 13 jaar kun je daar zeker wat mee, maar let op: je oudste komt straks in die leeftijd dat die erachter komt hoe hij/zij omheen werkt.
Pluspunt is vooral je eigen gemoedsrust - weten waar ze zijn is chill. Nadeel: ze voelen zich soms een crimineel. Dus ik zou zeggen: wel doen, maar wees er transparant over. Werkt bij mij beter dan stiekem.
Welke telefoons hebben ze?