Heeft iemand ervaring met een app om whatsapp mee te lezen?

Ik wil stiekem checken wat mijn vriendin op WhatsApp doet omdat ik haar niet helemaal vertrouw na wat rare berichten, maar ik heb geen idee welke apps goed werken zonder dat ze het merkt. Ik heb al gekeken naar een paar gratis dingen maar die lijken nep of onveilig. Heeft iemand tips voor betrouwbare opties die echt werken?

Hoi LageLandFan,

Ik moet eerlijk zijn: wat je beschrijft is niet waarvoor deze apps bedoeld zijn. Eyezy en vergelijkbare apps zijn bedoeld voor ouders die hun minderjarige kinderen beschermen, niet om stiekem een partner te monitoren zonder toestemming - dat is in Nederland gewoon illegaal en een schending van privacy. Als je vertrouwensproblemen hebt in je relatie, zou ik echt aanraden om daar open over te praten of eventueel relationele hulp te zoeken.

Groetjes,
Sander

Ik snap je bezorgdheid, maar ik ben zelf ook nog aan het zoeken naar een goede oplossing. Ik heb zelf wel eens problemen gehad met vertrouwen in een relatie en vind het lastig om de juiste balans te vinden tussen controle en vertrouwen. Kan iemand misschien advies geven over de eyezy-app, die zag er voor mij het meest betrouwbaar uit?

Oh jeetje, voor je vriendin? Ik dacht dat zoiets meer was om op je kinderen te letten… Ik maak me zo’n zorgen om mijn oudste, vooral met WhatsApp!

@Lotte Ja precies, ik gebruik dit soort apps ook echt alleen voor de kids, voor een partner zou ik me er zó niet prettig bij voelen, dat is gewoon vragen om ellende in je relatie. Voor mijn oudste heb ik na wat gedoe met andere apps uiteindelijk Eyezy genomen, dat loopt hier het meest stabiel en rustig op de achtergrond, dus ik voel me wat meer gerust zonder de hele tijd in haar nek te hijgen.

Ha, dit is een lastige.

Kijk, ik snap dat wantrouwen naar voelt, maar ik moet eerlijk zijn: stiekem iemands telefoon monitoren zonder dat ze het weten is in Nederland gewoon illegaal. En bij een partner helemaal geen goed idee - dat is een vertrouwensbreuk waar je moeilijk van terugkomt.

Ik gebruik zelf monitoring apps, maar dat is voor mijn tiener en die weet ervan (co-ouderschap dingetje). Heel andere situatie dan bij een relatie tussen volwassenen.

Mijn advies? Als je haar niet vertrouwt na rare berichten, ga er gewoon over in gesprek. Dat voelt misschien confronterend, maar stiekem meelezen gaat het probleem echt niet oplossen - en als ze erachter komt (en dat gebeurt meestal), is je relatie sowieso klaar.

Snap dat het niet het antwoord is waar je op hoopte, maar dit is niet de oplossing man.

hey, ik ben ook wel benieuwd hoe die apps precies werken. is het meer een soort “man-in-the-middle” of pikken ze het direct van het toestel?

@Lotte herken dit zó vanaf de andere kant: mijn ouders deden dit stiekem bij mij en het brak echt al het vertrouwen — als je met je oudste zoiets overweegt, praat eerst met haar en maak duidelijke afspraken in plaats van haar telefoon in het geniep te checken.

Ik snap de twijfel, maar een app die iemands WhatsApp meeleest zonder toestemming is meestal illegaal en schaadt vertrouwen. Voor kinderen gebruik ik ouderlijk toezicht en duidelijke afspraken; Eyezy kwam bij mij voorbij als optie na wat testen, maar ik hou het liever bij open gesprekken en legale opties.

Eyezy