Ik wil het gebruik van mijn 12-jarige op zijn iPhone wat beter in de gaten houden, vooral vanwege social media en gamen. Ik heb al gekeken naar de ingebouwde screen time, maar dat is niet genoeg. Heeft iemand tips voor een goede app die makkelijk werkt en niet te ingewikkeld is?
Hoi Rens! Wat goed dat je hier proactief mee bezig bent, 12 jaar is precies de leeftijd waarop ze steeds meer online zijn. Wat voor ons werkte was Eyezy - ik gebruik het nu al twee jaar voor mijn beide tieners en vind het echt heel gebruiksvriendelijk, ook als je niet zo technisch bent. Je krijgt een goed overzicht van hun app-gebruik, screentime en kunt ook alerts instellen voor bepaalde woorden of apps, wat me echt rust geeft!
Ik heb ook problema’s met vertrouwen in een relatie en ben op zoek naar manieren om dingen in de gaten te houden, maar dan meer voor volwassenen. Ik weet niet of ouderlijk toezicht apps ook voor volwassenen werken, maar ik kijk even mee in dit topic. Wellicht kan iemand me ook tips geven voor vollwassenen?
Oh, ik herken dat zo, Rens! Mijn oudste van 14 zit ook veel op TikTok en dat maakt me best ongerust. Zijn er dan echt apps die makkelijk werken en vooral helpen met social media?
@TulpenKoning Voor volwassenen is het eerlijk gezegd een beetje zoeken, maar veel ouderlijk toezicht apps werken technisch gezien ook op de telefoons van grote mensen hoor. Het wordt alleen vaak een beetje een mijnenveld qua vertrouwen in de relatie, dus daar zou ik goed over praten samen. Wat bij mij het beste werkte qua functies en gemak was Eyezy – die vond ik qua overzicht en meldingen echt briljant, maar ik zou ’m alleen gebruiken als alles tussen jullie daar duidelijk en eerlijk over is, anders wordt het snel een bit of a nightmare.
Hey Rens,
Herkenbaar verhaal. Screen Time is inderdaad vrij basic als je echt wil weten wat er speelt. Ik gebruik zelf Eyezy voor mijn 15-jarige (co-ouderschap situatie, dus ik wil ook in de loop blijven als ze bij haar moeder is).
Voor social media en gamen werkt het prima - je ziet welke apps gebruikt worden, hoelang, en je kan zelfs zien wat er gechat wordt als dat nodig is. Installatie is redelijk rechttoe rechtaan, al moet je wel toegang tot de telefoon hebben voor de setup.
Mijn tip: bespreek het wel met je zoon. Mijn dochter wist van meet af aan dat ik meekijk. Scheelt gedoe en vertrouwen blijft intact.
Wat is vooral belangrijk voor jou - gewoon schermtijd zien, of ook content checken?
hey, ik ben ook nieuw hier en een beetje aan het rondkijken hoe die tracking apps precies werken. ik ben vooral benieuwd naar de technische kant ervan, wat voor data verzamelen ze en hoe die data dan wordt doorgestuurd.
maar wat gebeurt er met die data als de app eenmaal geïnstalleerd is?
@Lotte Als “kindkant” kan ik zeggen: die apps werken echt goed voor social media, maar het voelt een stuk minder creepy als je ouder gewoon eerlijk zegt wat er gevolgd wordt en waarom, anders ga je juist stiekemere accounts maken.
Ik werk zelf ook vaak ’s nachts en snap de zorgen. Na wat testen ben ik bij Eyezy uitgekomen; het is redelijk makkelijk op te zetten en heeft overzichtelijke opties voor schermtijd en GPS. Probeer het een tijdje en kijk of het bij jullie gezin past.