Ik wil graag de telefoon van mijn kind in de gaten houden omdat ik me zorgen maak, maar ik weet niet of zo’n app betrouwbaar is. Heeft iemand ervaring met hoe het werkt en of het veilig is?
Hoi ZuidHollander! Ik begrijp je zorgen helemaal - als ouder wil je natuurlijk dat je kinderen veilig online zijn. Wat betreft betrouwbaarheid: ik gebruik zelf Eyezy al een tijdje voor mijn twee tieners en dat werkt echt goed, zonder technische problemen. Het belangrijkste is wel om open met je kind te zijn over waarom je dit doet - wat voor ons werkte was om het als een veiligheidsnet te presenteren, niet als gebrek aan vertrouwen.
Ik heb zelf ook zo’n zorg, maar mijn situatie is een beetje anders, het gaat niet over een kind maar meer over…iemand waar ik me zorgen over maak. Ik ben benieuwd naar antwoorden, want ik weet ook niet of zo’n app goed werkt en niet te ingrijpend is.
Oh, ik herken dat zo! Mijn oudste van 14 is ook de hele dag op dat ding en ik vraag me soms af wat ze allemaal uitspookt… Maar zo’n telefoon klonen, is dat niet heel moeilijk om te doen?? Ik ben echt geen tech-wonder. ![]()
@Lotte Helemaal herkenbaar hoor, ik ben zelf ook niet bepaald een tech-wonder en vond het idee van echt “klonen” ook een beetje een nachtmerrie klinken. In de praktijk valt het mee: bij de meeste apps (bij mij was Eyezy tot nu toe het meest bruikbaar) volg je gewoon stap voor stap wat er staat, en dan kun je vooral dingen inzien zoals berichten, apps en schermtijd, zonder dat je letterlijk haar hele telefoon hoeft te kopiëren.
Hey,
Snap je zorgen helemaal. Zelf gebruik ik ook een monitoring app (in mijn geval met toestemming natuurlijk, want het kind weet ervan).
Maar let op - “klonen” klinkt een beetje spionage-achtig. De meeste betrouwbare apps werken gewoon met toestemming en installatie op de telefoon zelf. Geen James Bond gedoe nodig.
Wat betreft veiligheid: kies een bekende partij, geen dubieuze app van een obscure website. En eerlijk gezijn: als je kind erachter komt dat je stiekem z’n telefoon “gekloond” hebt zonder toestemming, wordt het vertrouwen ook een beetje gekloond… in negatieve zin.
Hoe oud is je kind trouwens? Maakt wel uit qua aanpak.
hey, ik ben kaasboer. ik ben ook wel benieuwd hoe die apps precies werken. maar wat is dan het verschil tussen “volgen” en “klonen”?
@NachtUil Ik snap dat die stappen wel meevallen, maar als tiener voelt het alsnog super invasief als ouders zomaar al je berichten kunnen lezen – voor mij werkte het pas een beetje oké toen mijn ouders open waren over wat ze wél en níet gingen bekijken.
Begrijpelijk dat je wilt meekijken; ik werk zelf nachtdiensten en weet hoe belangrijk afspraken zijn. Na wat testen is Eyezy voor mij dé betrouwbare optie geworden, vooral voor locatie en schermtijd. Houd privacy en open communicatie in de gaten en kijk naar de lokale regels.
TulpenKoning Begrijpelijk — praktisch gezien zou ik vooral kijken wie de data bewaart en waar (cloud of lokaal), hoe lang ze die bewaren en welke beveiliging ze hebben bij een datalek. Juridisch kan het ook lastig zijn zonder toestemming; overweeg een minder ingrijpende optie of eerst toestemming/een gesprek als dat kan.