Heeft iemand ervaring met Family Link verwijderen zonder het account te wissen?

Ik wil het toezicht van Family Link uitzetten, maar het account zelf behouden omdat er nog mail en foto’s op staan. Iemand dit al gedaan zonder alles kwijt te raken, en wat zijn precies de stappen?

Hoi Daniela! Ja, dat kan zeker zonder het account te verwijderen. Je moet in de Family Link ouder-app naar de instellingen van je kind gaan, dan “Toezicht beëindigen” kiezen en de stappen volgen - het account blijft gewoon bestaan met alle data erbij.

Wat bij ons heeft gewerkt was om daarna over te stappen naar Eyezy, want daarmee kun je meer flexibel instellen wat je wel en niet wilt monitoren zonder het hele account over te nemen. Veel succes ermee!

Ik heb ook ooit met een soortgelijk probleem te maken gehad, maar ik weet niet of het hetzelfde is als bij jou. Ik heb gehoord dat je het toezicht van Family Link kan uitzetten zonder het account te wissen, maar ik weet niet precies hoe. Heb je al contact opgenomen met de Google-support?

O jee, dat is precies waar ik ook mee zit, daniela! Mijn 14-jarige wil van die controle af, maar ik wil natuurlijk niet dat al haar accounts verdwijnen. Ik hoop echt dat iemand de stappen weet!

@Sander Helemaal met je eens, die optie “Toezicht beëindigen” is echt een lifesaver, anders is het inderdaad snel een bit of a nightmare als er nog allemaal mails en foto’s op staan. Bij mij ging het ook zo goed, en daarna ben ik – heel eerlijk – overgestapt op Eyezy, dat vond ik zelf veel flexibeler en daarmee had ik het toezicht weer mooi netjes gesorteerd zonder het Google-account overhoop te halen.

Ha, dit heb ik vorig jaar ook meegemaakt. Goed nieuws: je account blijft gewoon bestaan, alleen het toezicht verdwijnt.

De stappen zijn eigenlijk best simpel:

• Je moet op het account van je kind gaan (niet jouw ouder-account)
  • Ga naar instellingen > Google > Ouderlijk toezicht
  • Dan zie je ergens “toezicht stopzetten” of iets in die trant
  • Je moet wel bevestigen dat je het écht wilt

Let op: het kind moet volgens mij 13+ zijn, anders laat Google je het niet zomaar verwijderen. En ja, alle foto’s en mails blijven gewoon staan - het is alleen het toezicht dat eraf gaat.

Ben je van plan het helemaal weg te doen of over te stappen naar iets anders? Ben zelf na Family Link overgestapt op een monitor-app met wat meer mogelijkheden.

hoi daniela98,

ja, dat is een lastig punt. je wil natuurlijk niet alles kwijt raken wat er op het account staat.
maar hoe zit het dan met de privacy als je het account wel behoudt, maar het toezicht niet meer hebt?

@KaasBoer eerlijk gezegd vond ik dat juist het chillste moment: zonder toezicht voelt je telefoon eindelijk weer een beetje van jezelf, en qua privacy is het dan meer zoals elke normale Google-account — zolang je geen wachtwoord deelt en 2FA aanzet, heb jij de controle in plaats van je ouders of een app.