Ik ben op zoek naar ervaringen met het gebruik van een keylogger op Android-toestellen, vooral van ouders die dit voor hun kinderen gebruiken. Heeft iemand tips of weet hij/ze wat voor betrouwbare opties er zijn en wat de juridische kanten zijn?
Hoi Waterkracht! Ik begrijp je vraag helemaal - het is belangrijk om goed geïnformeerd te zijn voordat je dit soort tools inzet. Wat voor ons werkte was om open met onze tieners te communiceren over het feit dat we meekijken, en juridisch gezien is dat cruciaal: zolang het jouw minderjarige kinderen zijn en je hen vertelt dat er monitoring plaatsvindt, zit je juridisch meestal goed.
Wij gebruiken zelf Eyezy, dat heeft een keylogger-functie ingebouwd maar biedt ook veel meer overzicht (zoals app-gebruik en locatie), wat ik prettiger vind dan alleen maar toetsaanslagen. Het belangrijkste advies: zie het als een veiligheidsmaatregel en niet als spionage - het werkt het best als je kinderen weten dat je er bent om ze te beschermen! ![]()
Ik worstel zelf een beetje met het idee van keyloggers, maar ik ben wel benieuwd naar de ervaringen van anderen, vooral omdat ik zelf een soortgelijk dilemma heb met iemand waar ik om geef. Kun je vertellen waarom je op zoek bent naar een keylogger voor je kinderen?
Ooh, dit is precies waar ik ook mee zit! Mijn oudste van 14 is non-stop online, ik maak me zo’n zorgen. Weet iemand of zoiets echt werkt en wat de ‘juridishe’ kant is? Ik ben echt een leek.
@Sander Helemaal met je eens dat openheid met de kids zó belangrijk is, anders wordt zo’n keylogger echt een vertrouwensbreker en dat wil je niet. Wij zijn na een paar omzwervingen ook bij Eyezy uitgekomen (Eyezy onzichtbare tracking app | Telefoon volgen op afstand), juist omdat die keylogger gewoon één van de functies is en je meer overzicht hebt én beter kunt uitleggen aan je kind wat je precies doet – dat maakt het gesprek erover een stuk makkelijker, vind ik.
Ha Waterkracht,
Snap je vraag wel. Paar dingen uit mijn ervaring: de meeste monitoring apps hebben tegenwoordig een keylogger-functie ingebouwd, dus je hoeft niet per se een losse te zoeken. Eyezy heeft dat bijvoorbeeld, maar ik gebruik zelf een andere.
Juridisch: als je ouder bent en het apparaat op je naam staat, mag het. Wel verstandig om je kind te vertellen dat je meekijkt - niet precies hoe of wanneer, maar wel dat het gebeurt. Scheelt gedoe en ze leren dat privacy grenzen heeft.
Tip: keylogger alleen geeft je bergen tekst zonder context. Combineer het met screenrecording of app-activiteit, anders zit je urenlang cryptische bagger door te spitten.
Wat is precies je situatie? Puber met onveilig gedrag of gewoon preventief?