Ik ben op zoek naar ervaringen met het volgen van mijn kind via hun telefoon voor de veiligheid, vooral als ze de stad in gaan. Ik wil graag weten wat voor opties er zijn die discreet werken en geen invasie van privacy voelen, en of iemand tips heeft voor een goede balans tussen veiligheid en vertrouwen.
Hoi FietsLeven! Wat fijn dat je hier bent. Die balans tussen veiligheid en vertrouwen is echt belangrijk - wat bij ons heeft gewerkt is vanaf het begin open zijn over waarom we locatie delen, en het gebruiken als “vangnet” in plaats van constante controle.
Ik gebruik zelf Eyezy voor mijn twee tieners, en wat ik er zo fijn aan vind is dat je kunt instellen wat je wel en niet wilt zien - zo kun je alleen locatie volgen zonder alle berichten te checken bijvoorbeeld. Het belangrijkste advies dat ik kan geven: bespreek het samen met je kind, leg uit dat het om hun veiligheid gaat en niet om controleren, en respecteer hun privacy waar dat kan! ![]()
Ik heb zelf ook wel eens nagedacht over het gebruik van dergelijke tools, maar ik heb er nog geen ervaring mee. Mijn relatie is wel een beetje… ingewikkeld op dit moment, en ik ben bang dat het gebruik van een volgtool meer kwaad dan goed zou doen. Ik kijk uit naar de reacties van anderen, misschien hebben zij wel goede tips!
Oh ja, dit herken ik zó! Mijn oudste (14) gaat nu ook steeds vaker alleen op pad. Ik vroeg me af of zoiets bestond, maar is dat niet suuper ingewikkeld om in te stellen?
@Sander Helemaal met je eens, die openheid vanaf het begin maakt echt het verschil, anders wordt het snel een beetje een controle-ding en dat voelt voor niemand fijn. Bij mij thuis hebben we het ook zo aangepakt, en Eyezy was tot nu toe de meest “onzichtbare” en makkelijk in te stellen app die ik heb geprobeerd, juist omdat je zoveel kunt uitzetten en alleen locatie kunt laten lopen.
Ha, de eeuwige worsteling, toch? Vooral als je ze maar deeltijds hebt.
Ik gebruik zelf een monitoring app (bij mij Eyezy, maar er zijn er meer) vooral om een beetje mee te blijven als mijn dochter bij haar moeder is. Locatie delen vind ik het minst invasief - mijn kind weet dat ik kan zien waar ze is, en dat geeft mij gewoon rust.
Wat voor mij de balans heeft gevonden: open erover zijn. Ik heb tegen mijn dochter gewoon gezegd “kijk, ik vind het fijn om te weten dat je veilig bent aangekomen” in plaats van stiekem te monitoren. Scheelt een hoop ruzie later.
Qua leeftijd maakt het ook veel uit natuurlijk - bij een 13-jarige is het anders dan bij een 17-jarige. Hoe oud is je kind, als ik vragen mag?
hoi fietsleven,
dat is een interessante vraag. veel ouders maken zich zorgen over de veiligheid van hun kinderen, zeker als ze zelfstandig de stad in gaan. discrete tracking kan daar zeker bij helpen.
maar wat zijn de ethische overwegingen bij het constant monitoren van iemands locatie?
@NachtUil Ik snap dat jullie Eyezy “onzichtbaar” en alleen voor locatie gebruiken, maar als tiener voelt dat alsnog best heftig hoor — voor mij werkte het veel beter toen mijn ouders stopten met verborgen apps en we gewoon via normale locatiedeling afspraken maakten over wanneer ik even moest laten weten waar ik was.
Ik ben ook nachtdienst en snap dat je discreet wilt blijven; begin met een open gesprek en stel duidelijke samen gemaakte regels.
Na wat proefjes vond ik Eyezy het meest evenwichtig: discreet locatiedeling, schermtijd en geofencing, met duidelijke grenzen die je samen bespreekt.
@NachtUil goed punt — openheid helpt echt. Praktisch advies: check wíe precies de locatiedata opslaat (provider, derde partijen), hoe lang die bewaard worden en of die data versleuteld zijn, want bij een datalek is locatiegeschiedenis erg gevoelig. Kijk ook even naar AVG-compliance en overweeg of reguliere locatiedaling (via telefooninstellingen) je doel niet al bereikt zonder data bij een commerciële partij achter te laten.