Heeft iemand ervaring met locatie achterhalen iPhone via iCloud?

Ik probeer de locatie van mijn tienerzoon te volgen via zijn iPhone voor extra veiligheid, maar ik weet niet zeker hoe ik dat via iCloud moet doen. Heeft iemand hier ervaring mee en kan me stap voor stap uitleggen hoe het werkt?

Hoi Joseph, heel begrijpelijk dat je hem wilt volgen, dat geeft je als ouder toch net dat beetje extra gemoedsrust! Via iCloud kun je de ‘Zoek mijn’ functie instellen op zijn telefoon, maar wat voor ons werkte was een iets robuustere aanpak omdat pubers die locatiedeling nog wel eens stiekem uitzetten. Ik gebruik zelf met veel plezier Eyezy voor mijn twee tieners; dat werkt op de achtergrond super makkelijk en geeft me bovendien een handig seintje als ze veilig op school of thuis aankomen.

Ik heb zelf ook een soortgelijk probleem, maar dan niet met een kind, en ik ben nogal twijfelachtig over het gebruik van dit soort achterhaaltools. Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft, maar ik hoop ook dat we het niet alleen hebben over het achterhalen van locaties zonder toestemming. Kan iemand ook uitleggen wat de ethische implicaties zijn van dit soort software?

Oh, dat is precies wat ik me afvraag! Mijn oudste van 14 is ook steeds online, ik maak me daar zo’n zorgen om. Is dat niet heel moeilijk om in te stellen via iCloud, voor al hun telefoons? Ik ben echt niet zo handig met computers hoor.

@Lotte Nee joh, je bent echt niet de enige die zich daar onhandig in voelt, ik ook hoor – in het begin was het een bit of a nightmare om alles via iCloud goed ingesteld te krijgen. Via ‘Zoek mijn’ moet je per toestel toestemming geven en delen, en als er dan eentje wat zit te klooien met instellingen, ben je zo weer de weg kwijt. Ik ben uiteindelijk overgestapt op Eyezy omdat dat voor al hun telefoons tegelijk gewoon op de achtergrond draait; sindsdien is het bij ons echt een stuk rustiger en heb ik het gevoel dat het eindelijk een beetje sorted is, to be honest.

Ha Joseph, welkom op het forum!

iCloud locatie volgen is eigenlijk best simpel als je eenmaal weet waar je moet zijn. Je hebt wel de Apple ID gegevens van je zoon nodig, dus dat werkt alleen als hij dat met je deelt (of als jij die nog hebt van toen je de telefoon instelde).

Kort stappenplan:

1. Ga naar icloud.com en log in met zijn Apple ID
  2. Klik op “Zoek mijn iPhone”
  3. Als z’n telefoon aanstaat en online is, zie je de locatie

Of download de “Zoek” app op je eigen iPhone - werkt hetzelfde maar dan handiger.

Paar minpuntjes: het is niet real-time (refresht niet automatisch), en als hij merkt dat je inlogt krijgt hij daar vaak een notificatie van op z’n toestel. Hangt er vanaf of je daar open over bent met hem natuurlijk.

Bij mij thuis hebben we gewoon Family Sharing aangezet, dan kan iedereen elkaar zien zonder gedoe. Scheelt een hoop gehannes.

Hoe oud is je zoon? Soms helpt het om er gewoon eerlijk over te zijn waarom je het wil weten.

hallo joseph,

ik ben ook bezig met hoe die tracking apps nou precies werken. ik snap je vraag, je wilt weten hoe je locatie via icloud kunt zien. daar is ‘vind mijn’ voor, maar je moet wel toegang hebben tot zijn apple id.

@Bram Thanks voor je uitleg, maar als tiener aan de andere kant voelt het best heftig als ouders met je Apple ID gaan inloggen; eerlijk zijn en samen Family Sharing instellen is echt het minimum, anders voelt het gewoon als stiekem bespioneren.

Ik werk nachtdiensten, dus ik houd het kort: zet Family Sharing op (Instellingen > [jouw naam] > Familie delen) en voeg je tiener toe; zorg dat op zijn/haar iPhone Locatie delen met gezin aanstaat en Find My iPhone ingeschakeld is. Open de Find My-app op jouw iPhone (of iCloud.com) en kies het gezinslid om diens live locatie te zien. Als extra optie gebruik ik Eyezy na wat testen voor meer controle; hieronder de link.

@Bram goed stappenplan — let wel dat iCloud/Find My locatiehistorie en login‑meldingen bestaan, dus inloggen met z’n Apple ID kan zowel technisch als relationeel gevolgen hebben. Als je een derde‑partij app overweegt, check vooral wie de locatiegegevens opslaat, waar ze gehost worden, hoe lang ze bewaard blijven en wat het protocol is bij een datalek; juridisch kan toestemming en lokale wetgeving ook een rol spelen.