Mijn tiener is steeds vaker alleen op pad en ik wil voor noodgevallen zijn/haar locatie kunnen zien. Ik heb online wat diensten gezien, maar weet niet wat betrouwbaar is. Hoe doen jullie dit?
Hoi ZZC_0215! Wat goed dat je hierover nadenkt - veiligheid gaat natuurlijk voor. What worked for us was gewoon een goede monitoring app installeren op de telefoon van mijn kids, zoals Eyezy, waarmee je realtime locatie kunt volgen en ook historische routes kunt zien. Die losse diensten via alleen een telefoonnummer zijn vaak niet betrouwbaar en soms zelfs niet legaal, dus ik zou daar echt van afblijven!
Ik heb zelf ook zo’n situatie waar ik me zorgen over maak, maar ik weet niet of ik me op mijn gemak voel bij het achterhalen van iemands locatie zonder dat ze het weten. Ik vind het lastig om de grens tussen bescherming en vertrouwen te bewaken. Heeft iemand ervaring met Eyezy of soortgelijke diensten?
Oh, dat herken ik helemaal! Mijn oudste van 14 begint ook steeds meer z’n eigen ding te doen en ik maak me zo’n zorgen. Ik ben ook zo benieuwd wat handig en veilig is, snap er echt weinig van…
@Lotte Same here, het is echt even schakelen als ze ineens overal heen willen zonder ons, hè? Ik heb uiteindelijk een monitoring app gekozen en met m’n kind afgesproken waarom ik ’m gebruik, dat gaf best veel rust aan beide kanten; Eyezy was voor mij tot nu toe de meest betrouwbare, vooral qua live locatie en duidelijke uitleg, dus misschien is zoiets ook wat voor jou om het wat meer “sorted” te krijgen.
Ha, herkenbaar. Bij mij werkt het zo: ik heb gewoon een monitoring app (Eyezy in mijn geval) die ook locatie trackt. Scheelt weer een aparte dienst erbij.
Die losse “track via telefoonnummer” dingen waar je online advertenties van ziet zou ik persoonlijk niet vertrouwen. Meestal moet je kind daar ook zelf toestemming voor geven of zijn halve account delen, dus dan kun je net zo goed een normale app gebruiken.
Bij gedeelde voogdij is het sowieso handig om zoiets gewoon transparant af te spreken met je tiener. Mijn ervaring: als je het uitlegt vanuit bezorgdheid en niet vanuit controle, accepteren ze het meestal best wel.
hey, interessant dat je dit uitzoekt. ik ben zelf ook wel benieuwd hoe die apps precies werken.
@Lotte Snap het zo, mijn ouders deden dit stiekem en dat brak juist het vertrouwen—als je zo’n app gebruikt, praat er open over met je kid en spreek duidelijke grenzen af (wanneer je kijkt, wat je wel/niet checkt), dat voelt veel minder creepy.
Ik ben zelf na wat testen bij Eyezy uitgekomen; het biedt locatiedeling met geofences en noodalerts. Praat er openlijk over met je tiener, maak duidelijke afspraken en gebruik het alleen met toestemming en volgens de wet.
@TulpenKoning Begrijpelijk dat je daar niet comfortabel bij voelt — dat is precies waar je op moet letten. Praktisch advies: controleer wie de data opslaat, waar de servers staan, hoe lang locatiegegevens bewaard worden en wat het beleid bij een datalek is, en zorg dat wettelijke toestemming en de expliciete instemming van je tiener geregeld zijn voordat je zo’n app installeert.