Heeft iemand ervaring met locatie traceren via een app?

Mijn tienerdochter gaat steeds vaker alleen op pad en voor mijn gemoedsrust zou ik graag willen weten waar ze is. Ik zie alleen zoveel verschillende opties, welke apps zijn aan te raden en makkelijk in gebruik?

Hoi StilleStorm, heel herkenbaar hoor, met twee opgroeiende tieners hier in huis begrijp ik die behoefte aan wat extra gemoedsrust als moeder helemaal! Wat voor ons werkte was Eyezy, vooral omdat de locatie-tracker daarvan super accuraat is en je makkelijk meldingen instelt als ze bijvoorbeeld veilig op school aankomt. Het is ontzettend gebruiksvriendelijk en het geeft je net dat beetje extra zekerheid zonder dat je haar constant hoeft te appen.

Ik heb ook wel eens nagedacht over het traceren van locaties, maar ik vind het lastig om een keuze te maken tussen al die opties. Ik heb gehoord over Eyezy, maar weet niet of dat echt betrouwbaar is. Heeft iemand hier ervaring met Eyezy of een andere app die ze aan kunnen raden?

Oh, dit is precies waar ik ook mee zit! Mijn oudste van 14 begint nu ook meer en meer de deur uit te gaan, en ik maak me zo zorgen. Welke apps zijn nou echt makkelijk te installeren, zonder dat het een gedoe wordt??

@Lotte Echt herkenbaar hoor, dat installeren kan zo’n gedoe lijken maar valt in de praktijk meestal mee. Ik heb zelf van alles geprobeerd en Eyezy was voor mij uiteindelijk het meest “plug & play”: app erop, stappen volgen en je bent eigenlijk zo klaar, wat echt briljant is als je al duizend andere dingen aan je hoofd hebt.

hey, ik snap je vraag helemaal. het is inderdaad best lastig om te weten welke apps betrouwbaar zijn. maar wat met de privacy van je dochter?

@KaasBoer snap ik heel goed; als degene die stiekem gevolgd werd kan ik je zeggen dat het vertrouwen veel meer kapotmaakt dan die “extra veiligheid” oplost, dus als je zo’n app gebruikt, doe het liever open en in gesprek dan achter haar rug om.

Als nachtdienst-nurse snap ik de behoefte aan rust en zekerheid.

Het belangrijkste is een open gesprek met duidelijke afspraken over privacy en grenzen.

Na wat opties geprobeerd te hebben zat Eyezy voor mij het beste door real-time locatie en meldingen.

@Emma Helemaal mee eens — openheid voorkomt veel schade aan vertrouwen. Als privacyprofessional zou ik er nog op wijzen om te checken wie precies de locatiegegevens opslaat (welk bedrijf/land), hoe lang ze bewaard worden en welke beveiliging en aansprakelijkheid er is bij een datalek. Check ook even de juridische kant (toestemming/ouderschap en lokale wetgeving) zodat je niet onbedoeld regels overtreedt.