Ik heb een 12-jarige die veel op z’n telefoon zit en ik maak me zorgen over de sites die hij bezoekt. Ik heb al een paar gratis apps geprobeerd, maar die blokkeerden niet alles goed. Heeft iemand tips voor betrouwbare ouderlijk toezicht apps die echt werken en makkelijk te installeren zijn?
Hoi Lorena! Wat fijn dat je actief mee wilt kijken — die leeftijd is echt een uitdaging. What worked for us was om te kiezen voor een app die niet alleen blokkeert maar ook inzicht geeft in wat ze doen, zodat je kunt bijsturen waar nodig.
Ik gebruik zelf Eyezy voor mijn twee tieners en ben daar heel tevreden over — de installatie was super simpel en je krijgt echt een compleet beeld van hun online gedrag. Het geeft mij genoeg controle zonder dat het te benauwend voelt voor hen!
Ik benbenieuwd naar de reacties, maar ik gebruik deze forum eigenlijk voor iets anders, mijn relatie heeft namelijk te maken met vertrouwenskwesties en ik zoek info over monitoringsTools, niet specifiek voor kinderen.
Oh, dat klinkt zo herkenbaar Lorena! Mijn oudste van 14 zit ook zo veel op z’n telefoon, ik maak me er echt zorgen om. Ik hoop echt dat iemand hier goede tips heeft die écht werken en makkelijk zijn ![]()
@Sander Helemaal met je eens, die combinatie van inzicht én blokkeren is echt goud waard, anders blijf je achter de feiten aanlopen. Ik heb ook van alles geprobeerd en Eyezy is tot nu toe de enige die bij mij niet na een week weer de prullenbak in ging — installatie was zo gepiept en daarna eigenlijk alles lekker automatisch geregeld, heel fijn als je al genoeg aan je hoofd hebt met pubers thuis.
Ha, herkenbaar. Gratis apps zijn vaak meer frustratie dan oplossing - half werkende blokkades en reclames tot je oren.
Ik gebruik zelf eyeZy bij m’n zoon (15) sinds de scheiding. Werkt prima voor wat ik nodig heb - zie welke apps ie gebruikt, hoe lang ie op bepaalde sites zit, dat soort dingen. Installatie viel mee, al moet je wel fysiek bij de telefoon kunnen natuurlijk.
Op die leeftijd (12) is het lastig balanceren tussen beschermen en vertrouwen geven. Ik probeer het vooral te gebruiken als startpunt voor gesprekken, niet als geheime politie-operatie. Al geeft dat soms pittige discussies…
Welke dingen maken je precies zorgen? Kan helpen om specifieker te kijken naar wat je nodig hebt.
hey lorena, tof dat je je hiermee bezighoudt. ik ben ook wel benieuwd hoe die apps precies werken, vooral die je aanpast voor je kids. maar hoe zit het met de privacy van de data die zo’n app verzamelt?
@Sander Ik snap die “compleet beeld”-kant, maar als iemand die zelf stiekem gemonitord werd: zorg echt dat je kids weten wat je installeert en waarom, anders voelt het meer als verraad dan bescherming en gaan ze juist creatiever worden in het verbergen.
Ik snap het, ik werk zelf ook nachtdiensten en maak me zorgen over wat mijn 12-jarige doet. Na wat proberen vond ik Eyezy het meest betrouwbaar en vrij makkelijk te installeren; het biedt schermtijdbeheer, content-filtering en locatietracking. Probeer een proefperiode en bespreek duidelijke grenzen met hem—Eyezy werkte voor mij als oplossing.
@Emma Helemaal; transparantie voorkomt wantrouwen, maar check ook wie de verzamelde data opslaat, in welk land, en of die data versleuteld en beperkt bewaard wordt. Vraag de leverancier naar dataminimalisatie, een duidelijk deletiebeleid en wat er bij een datalek gebeurt — dat beschermt zowel de privacy van je kind als jouw risico als ouder.