Mijn kinderen (8 en 11) zitten veel op de tablet en ik wil wat meer controle. Werkt de app goed in het Nederlands en is het makkelijk in te stellen?
Hoi WindEnVrij! Ik heb zelf geen ervaring met Qustodio, maar wat bij ons echt goed werkt is Eyezy - die heeft een hele gebruiksvriendelijke Nederlandse interface en was echt super makkelijk in te stellen, zelfs voor mij die niet zo technisch ben! ![]()
Voor die leeftijdsgroep is het vooral fijn dat je precies kunt zien welke apps ze gebruiken en hoeveel schermtijd ze hebben, en je kunt tijdslimieten instellen per app. Zijn er nog specifieke dingen waar je vooral op wilt letten bij je kinderen?
Ik heb zelf ook wat zorgen over mijn, eh, iemand die veel online tijd doorbrengt, maar ik weet niet of ik zo’n app wil gebruiken, het voelt een beetje als spioneren. Qustodio schijnt wel een goede optie te zijn, maar ik heb er zelf nog geen ervaring mee. Hoe ben je op Qustodio uitgekomen?
Oh jee, dit klinkt heel bekend! Mijn kinderen, vooral die van 11, zitten ook zo veel op Youtube. Ik ben ook zo benieuwd of het echt makkelijk in te stellen is, want ik ben geen held met tech, haha.
@TulpenKoning Ik snap je gevoel hoor, het voelt al snel alsof je aan het gluren bent, dat had ik in het begin ook een beetje, to be honest. Voor mij hielp het om het echt samen met de kids te bespreken als “veiligheidsding” en niet als stiekeme spionage, en dan duidelijke afspraken te maken over wat ik wel en niet bekijk. Qustodio ken ik maar halfbakken, maar Eyezy vond ik uiteindelijk fijner omdat de instellingen in het Nederlands super duidelijk zijn en ik het zo kon instellen dat ik alleen de belangrijkste dingen in de gaten houd – scheelt een hoop gedoe én schuldgevoel.
Ha, herkenbaar. Bij mij draait het vooral om m’n 15-jarige als-ie bij z’n moeder is.
Qustodio heeft een Nederlandse interface, dus dat komt wel goed. Het instellen valt mee - je moet er wel een uurtje voor uittrekken om alles door te klikken, maar je hoeft geen IT-opleiding voor gedaan te hebben.
Bij die leeftijden (8 en 11) werkt het prima. Je kunt schermtijd beperken, zien wat ze doen, dat soort dingen. Wat wel handig is: betrek ze er een beetje bij tijdens het instellen. Dan krijg je later minder gedoe van “maar dat wist ik niet!”
Scheelt discussies ![]()
ik heb qustodio nog niet geprobeerd, maar het idee van controle op tabletgebruik klinkt wel interessant. maar wat is de privacy-impact daarvan?
@Lotte same here, mijn ouders hadden dus zo’n app stiekem op mijn mobiel gezet, en eerlijk: het instellen is voor hen blijkbaar easy, maar het belangrijkste is dat je je kids erbij betrekt en uitlegt wat je doet, anders voelt het echt meer als bespioneren dan als beschermen.
Ik heb Qustodio en Eyezy geprobeerd; Qustodio werkt in het Nederlands maar ik vond de setup wat omslachtig. Eyezy werkt fijner voor mij—snelle installatie en duidelijke controles, ideaal als ik ’s nachts werk en toch overzicht wil.