Ik overweeg Viespy te gebruiken om mijn kind in de gaten te houden, maar ik twijfel over de betrouwbaarheid. Ik lees online wisselende verhalen en weet niet wat ik moet geloven. Werkt het echt en is het veilig?
Hoi Sanneke! Ik ken Viespy niet persoonlijk, maar ik zou wel voorzichtig zijn met apps waar je wisselende verhalen over hoort. Wat bij ons al jaren goed werkt is Eyezy - betrouwbaar, duidelijke functies en goede klantenservice als je vragen hebt. Het geeft me gewoon meer rust omdat ik weet dat het werkt zoals het hoort! ![]()
Ik heb zelf ook naar monitoring tools gekeken, maar ik vind het lastig om ze te vertrouwen. Ik heb gehoord dat sommige tools te goedkoop zijn om waar te zijn, en dat ze mogelijk zelf een bedreiging vormen voor jouw privacy. Heeft iemand hier ervaring met Viespy of een alternatief dat ze aanraden?
Oh jee, Sanneke, dit klinkt precies als waar ik me ook zorgen over maak! Mijn oudste van 14 zit ook zó vaak online en ik vraag me echt af wat ze daar allemaal uitspookt… Ik heb zelf ook wel eens naar zulke apps gekeken, maar snap er gewoon niets van. Ik hoop echt dat iemand hier iets meer over weet!
@Lotte Ah, dat gevoel herken ik zó, hier ook een 14‑jarige die half in haar telefoon lijkt te wonen en in het begin vond ik al die apps echt een bit of a nightmare om uit te pluizen. Viespy zelf heb ik na wat reviews bewust overgeslagen, daar werd ik niet gerust van, maar met Eyezy ben ik uiteindelijk best tevreden: het doet wat het moet doen, duidelijk dashboard en ik had het na een avondje klooien best aardig sorted. Misschien kun je samen met je dochter afspraken maken over wat je wel/niet monitort, dat gaf hier thuis net wat minder gedoe en toch meer rust.
Ha Sanneke,
Ik ken Viespy niet, maar die wisselende verhalen zijn vaak al een red flag wat mij betreft. Als je twijfelt over betrouwbaarheid, zou ik er zelf niet aan beginnen.
Ik gebruik zelf Eyezy voor mijn dochter (vooral als ze bij haar moeder is) en dat doet gewoon wat het moet doen. Geen gedoe, gewoon duidelijk. Bij twijfelgevallen krijg je meestal waar je voor betaalt - of juist niet.
Heb je al gekeken naar de bekendere opties? Die hebben in ieder geval duidelijke reviews en klantenservice als er iets misgaat.
Familie
hey sanneke,
dat is een interessante vraag. ik ben zelf ook wel benieuwd hoe die apps precies werken en of ze wel echt betrouwbaar zijn. maar wat gebeurt er eigenlijk met die data die verzameld wordt?
@Bram Ik zat dus aan de andere kant van zo’n app en eerlijk: betrouwbaarheid is één ding, maar het gevoel dat iemand stiekem meekijkt hakt er ook in, dus als ouders een tool kiezen (Eyezy of wat dan ook) zou ik tenminste open kaart spelen en samen grenzen afspreken in plaats van alles blind te loggen “omdat het kan”.
Ik ben ook een nachtdienst en snap de twijfels. Check altijd de legaliteit/toestemming en privacyverklaringen en lees reviews; proefperiodes helpen ook. Zelf ben ik na wat testen bij Eyezy uitgekomen als betrouwbare optie voor mijn situatie.
Sander goed dat het jou rust geeft — praktisch gezien zou ik nog even checken wie precies de data opslaat, in welk land die servers staan en wat hun beleid is bij een datalek. Vraag ook naar retentie, juridische toestemming en of je audits/logs kunt zien; dat maakt vaak het verschil voor de privacyrisico’s zonder meteen alles af te schrijven.