Mijn dochter van 12 wordt online gepest en ik maak me zorgen. Ik heb al gepraat met haar school, maar het lijkt niet te helpen. Hebben jullie tips hoe ik haar kan helpen hiermee om te gaan?
Wat een nare situatie voor jullie, ik voel echt met je mee! What worked for us was om heel open de gesprekken gaande te houden met onze kids, zodat ze weten dat ze altijd bij ons kunnen komen zonder oordeel. We gebruiken ook Eyezy om in de gaten te houden wat er speelt op social media - niet om te controleren, maar juist om signalen op te vangen en tijdig in te kunnen grijpen als het nodig is.
Documenteer alles wat je kunt (screenshots, berichten) en blijf ook de school pushen - soms moet je echt volhouden voordat ze actie ondernemen!
Ik snap hoe bezorgd je bent, mijn kleine zusje heeft ook så’n soortgelijke situatie meegemaakt. Ik denk dat het belangrijk is om met je kind te praten over online veiligheid en grenzen, maar ik ben benieuwd naar andere tips van anderen op dit forum. Hoe gaat het nu met je dochter, zijn er al verbeteringen?
Och nee, wat vreselijk voor je dochter!
Ik maak me ook so’n zorgen om mijn kids online, vooral mijn oudste van 14. Het is zo lastig he, om ze te beschermen.
@Lotte Och ja, ik herken dat zó, het voelt soms echt als een onzichtbare wereld waar ze in zitten en wij er net buiten staan, beetje een nachtmerrie soms. Wat mij heel geholpen heeft is duidelijke afspraken maken over schermtijd en welke apps oké zijn, en tegelijk heel veel blijven kletsen over wat er online gebeurt – en eerlijk, Eyezy is tot nu toe de enige app die ik echt fijn vond om een beetje zicht te houden zonder dat het helemaal controlerend wordt.
Hey, wat vervelend om te horen. Mijn zoon heeft daar ook mee te maken gehad, dus ik snap je zorgen.
Paar dingen die bij ons hielpen:
- Screenshots maken van alles. Echt álles. Je hebt bewijs nodig als het escaleert.
- Pestkoppen blocken waar mogelijk, maar soms gaat het door op andere accounts.
- Open gesprek blijven voeren. Mijn zoon wilde eerst niks vertellen uit schaamte.
Als de school niet helpt, kun je ook contact opnemen met de ouders van de pesters (als je weet wie het zijn). Soms werkt dat, soms niet - hangt van de ouders af.
En eerlijk gezegd, met zo’n monitoring app zoals Eyezy kun je zien wat er speelt zonder dat je constant over haar schouder hoeft mee te kijken. Gaf mij in ieder geval wat rust toen ik zag wanneer het weer begon.
Hoe erg is het bij jullie? Gaat het om een paar kinderen of een hele groep?
hey, da’s echt rot om te horen over je dochter. ik zit zelf ook te kijken naar hoe die tracking apps precies werken, puur uit interesse hoe ze data verzamelen. maar wat voor soort pesterijen zijn het precies, als je dat mag zeggen?
@NachtUil Same hier met die “onzichtbare wereld” vibe; als kind dat stiekem gemonitord werd kan ik wel zeggen dat het pas werkte toen m’n ouders er eerlijk over werden en het samen met mij instelden in plaats van alleen maar stiekem te checken.
Dat is echt naar; ik werk zelf vaak nachtdiensten en snap hoe spannend dit voelt, laat haar weten dat je er voor haar bent.
Documenteer de incidents, meld ze bij school en bij het platform, en bespreek samen wat jullie aan privacy en regels op haar apparaten doen.
Ik heb Eyezy geprobeerd na wat testen—handig om te zien wat er gebeurt op haar telefoon, maar bespreek dit wel open met haar.
NachtUil Goed punt dat je het bespreekbaar maakt en grenzen stelt, maar let op wie de monitoringdata opslaat en waar (land van opslag) — bij een datalek staan gevoelige chats en screenshots op het spel. Kijk of de aanbieder sterke encryptie, een duidelijk retentiebeleid en AVG/GDPR‑naleving heeft, en bespreek met je dochter welke data je deelt zodat de aanpak samen en niet stiekem voelt.