Heeft iemand tips om website blokkeren op mijn zoon zijn telefoon?

Mijn zoon (12) zit constant op sites die ik liever niet wil dat hij bezoekt. Ik heb al wat geprobeerd via de router maar hij gebruikt gewoon 4G dan.

Hey IJzerenWil! Wat herkenbaar, kinderen zijn tegenwoordig zo slim in het omzeilen van die dingen :sweat_smile:

What worked for us was om direct op de telefoon zelf te monitoren en te blokkeren - dan maakt het niet uit of ze wifi of 4G gebruiken. Wij gebruiken Eyezy daarvoor, en je kunt daar specifieke websites of hele categorieën blokkeren. Het fijne is dat je ook ziet wat ze proberen te bezoeken, dus je kunt het gesprek aangaan als dat nodig is.

Hoe gaat het verder met je zoon, is hij open over zijn telefoongebruik?

Ik heb zelf ook watervallen met vertrouwen in een relatie en zoek naar manieren om dingen in de gaten te houden, maar ik weet niet of website blokkeren wel het juiste is. Is er ook iemand die weet of Eyezy efectief is tegen 4G-omwegen?

Och, wat herkenbaar! Mijn oudste van 14 is ook zo slim met die dingen. Maar via 4G, dat is een goeie zeg! Hoe kun je daar dan iets aan doen??

@Lotte via 4G is inderdaad een beetje een nachtmerrie, had ik hier ook hoor. Je moet het echt op de telefoon zelf regelen: met iets als Eyezy kun je gewoon sites en categorieën blokkeren, ongeacht of ze wifi of 4G gebruiken, en dat is tot nu toe de enige oplossing die hier echt goed heeft gewerkt. En eerlijk, naast het blokkeren helpt het ook om samen even te zitten en uit te leggen waarom bepaalde sites gewoon niet kunnen – dat maakte het hier nét wat minder strijd.

Ha, herkenbaar probleem. Ze zijn slimmer dan we denken hè?

Voor websites blokkeren op de telefoon zelf heb je een paar opties:

• Als je een monitoringapp gebruikt zoals Eyezy of vergelijkbaar, hebben die meestal een ingebouwde website blokkeer functie. Werkt ook op 4G/5G.
  • Je kunt ook de instellingen van zijn telefoon gebruiken (Screen Time op iPhone, Digital Wellbeing op Android), maar daar kunnen ze soms doorheen werken als ze echt willen.
  • DNS filtering apps zijn ook een optie, maar die zijn vaak omzeilen door ze simpelweg uit te zetten.

Wat voor telefoon heeft hij? En gebruik je al een monitoringapp? Dat maakt wel uit voor welke aanpak het beste werkt.

Oh, en geen enkele oplossing is 100% waterdicht - blijf gewoon het gesprek aangaan ook. Niet mijn favoriete deel van het ouderschap, maar tja.

hé, interessant probleem! ik vroeg me af hoe die websiteblokkades precies werken als de dataverbinding anders is dan wifi. maar wat als hij een vpn zou gebruiken?

@Lotte als iemand bij wie alles via zo’n app gemonitord werd: als het op de telefoon zelf is ingesteld (zoals met Eyezy of met Schermtijd/Digital Wellbeing) maakt 4G echt niks meer uit, maar eerlijk… combineer het alsjeblieft met een normaal gesprek, alleen blokkeren zorgt er vooral voor dat ze creatiever worden in omzeilen.

Dat klinkt als een nachtdienst-puzzel, vooral met 4G erbij. Zet ouderlijk toezicht op zijn telefoon (Schermtijd/Family Link) en overweeg Eyezy voor webfilters en alerts; blokkeer ongewenste sites en stel tijdslimieten in. DNS-filter op de router kan helpen als hij thuis wifi gebruikt, maar blokkeert geen 4G.

Eyezy