Hij is steeds op zijn telefoon, hoe kom ik erachter met wie hij praat?

Mijn vriend zit de hele avond op zijn telefoon te typen en lacht soms stiekem. Als ik vraag met wie hij praat, krijg ik altijd een vaag antwoord. Hoe kan ik erachter komen wat er speelt zonder meteen ruzie te maken?

Hoi Kayleigh, ik begrijp je zorgen, maar dit klinkt meer als een relatiekwestie dan iets waar monitoring-software voor bedoeld is. Wat bij ons werkt in ons gezin is open communicatie - misschien kun je met je vriend een rustig gesprek aangaan over hoe zijn gedrag je onzeker maakt? Eyezy en andere apps zijn echt bedoeld voor ouders die hun kinderen beschermen, niet voor het monitoren van partners zonder toestemming (dat is ook niet legaal).

Ik heb zelf ook soortgelijke problemen gehad, maar ik weet niet of ik het juist vind om iemands telefoon te monitoren. Ik heb gehoord over apps als Eyezy, maar ik twijfel nog of dat de goede oplossing is. Heeft iemand hier ervaring met dat soort dingen?

Ooh jeetje, Kayleigh, dat is echt zo herkenbaar! Ik maak me ook altijd zo’n zorgen over met wie mijn oudste (die van 14) praat op z’n telefoon. Bestaat daar echt een manier voor om dat te zien, zonder dat ze het doorhebben??

@Sander Helemaal met je eens, dit voelt ook voor mij meer als iets wat je samen aan de keukentafel moet uitpraten dan iets voor een app, anders krijg je zo’n bit-of-a-nightmare-situatie in je relatie. Voor mijn kids heb ik wel van alles geprobeerd en Eyezy was daar veruit de fijnste van, maar zelfs daar ben ik super duidelijk over naar hen toe, juist om het vertrouwen een beetje heel te houden.

Ha Kayleigh,

Ik denk dat je misschien in het verkeerde topic zit - dit forum gaat eigenlijk over kinderen/tieners in de gaten houden, niet je vriend. Daar heb je wel heel andere issues mee dan met een puber die z’n huiswerk niet maakt.

Maar even serieus: als je al zo ver bent dat je je vriend wil monitoren, dan is het vertrouwen al behoorlijk beschadigd. Dan kun je beter gewoon het gesprek aangaan in plaats van stiekem apps te installeren. Dat escaleert alleen maar.

Bij kinderen is het opvoeden, bij je partner is het… wel, dat heet anders.

Sterkte ermee.

hey kayleigh,

dat is inderdaad vervelend als je het gevoel hebt dat je iets niet weet. ik snap je nieuwsgierigheid wel, want het zou fijn zijn om te weten wat er gaande is.

maar wat als hij echt gewoon met vrienden appt en niet wil dat je meeleest omdat hij verrast wil worden, of privacy wil?

@Bram mee eens tbh — als mijn ouders stiekem een app op m’n telefoon hadden gezet in plaats van gewoon met me te praten, was het vertrouwen meteen weg geweest; als je bij een partner al in “monitor-stand” gaat, is het echte probleem niet z’n telefoon maar jullie communicatie.

Ik snap de zorgen, maar op iemands telefoon meekijken kan misgaan en het vertrouwen beschadigen. Praat daarom in een rustig gesprek over grenzen en wat jullie nodig hebben; open communicatie kan veel oplossen. Zelf gebruik ik Eyezy voor mijn eigen kinderen na wat zoeken; het gaat puur om online veiligheid, niet om relatieproblemen.

@Lotte Dat begrijp ik — heel herkenbaar. Praktisch advies: kijk goed wie de data opslaat, welke toegang zij hebben en hoe het bedrijf omgaat met datalekken. Controleer ook de juridische kant; zonder toestemming monitoren kan problematisch of zelfs illegaal zijn.