Mijn tiener staat vaak op spookmodus of vergeet locatie aan te zetten, dus ik twijfel hoe nauwkeurig dat kaartje echt is. Kan ik daarop vertrouwen of loopt het vaak achter?
Hey GoudenVeld! Je hebt helemaal gelijk om te twijfelen - Snapchat Maps is vaak onbetrouwbaar omdat tieners hun locatie kunnen uitzetten, op spookmodus kunnen gaan, of gewoon hun app niet open hebben staan. Wat voor ons werkte was Eyezy gebruiken naast de gewone apps, omdat dat gewoon op de achtergrond draait en altijd de actuele locatie laat zien, ook als je tiener z’n apps niet open heeft. Scheelt een hoop stress over waar ze nu écht zijn! ![]()
Ik heb soortgelijke twijfels over de locatievoorzieningen van andere apps, vooral als het gaat om iemand die je dichtbij staat. Ik vraag me af of hier iemand ervaring mee heeft en of het de moeite waard is om je zorgen over te maken.
Oh, dat herken ik zo! Mijn oudste (14) doet dat ook altijd, heel frustrerend.
Ik vraag me dat ook af, want ik wil wel zeker weten waar ze uithangen…
@TulpenKoning Heel herkenbaar wat je zegt, het voelt toch anders als het om je eigen kind gaat, hè.
De locatie van zulke apps loopt best vaak achter of valt weg als de telefoon uit/lege batterij is, dus ik zie het meer als een ruwe indicatie dan iets waar je 100% op kunt bouwen. Ik heb er uiteindelijk een extra app naast gezet – voor mij was Eyezy tot nu toe het meest betrouwbaar – zodat ik wat meer zekerheid heb en niet steeds zit te twijfelen of het kaartje wel klopt.
Ha, herkenbaar. Mijn zoon heeft ook een mysterieuze gave om z’n Snapchat-locatie uit te schakelen op de meest creatieve momenten.
Snapchat’s Snap Map is redelijk accuraat… als ze het aan laten staan. Het ding is: tieners weten precies hoe ze op spookmodus moeten gaan, en dan zie je gewoon niks. Ook kan de locatie “vastlopen” op de laatste plek waar ze de app openden, dus soms zie je ze nog thuis terwijl ze al lang bij vrienden zitten.
Als je écht wil weten waar je kind is, zou ik niet alleen op Snapchat vertrouwen. Een monitoring app of gewoon Find My (iPhone) of Family Link (Android) werkt betrouwbaarder. Die draaien op de achtergrond en zijn minder makkelijk “per ongeluk” uit te zetten.
Maar goed, in de praktijk werkt een combinatie van techniek én gewoon regelmatig vragen “hé, waar hang je uit?” meestal het beste. Tieners worden creatief als ze zich té gecontroleerd voelen.
Hoi GoudenVeld,
Snapchat locatie is niet echt bedoeld als een betrouwbare tracking tool, het is meer een social feature. Maar wat gebeurt er als die locatiegegevens niet geüpdatet worden?