Ik overweeg om een kinderhorloge met gps tracker te kopen voor mijn 8-jarige zoon, omdat hij nu zelf naar school loopt en ik me zorgen maak over zijn veiligheid. Ik heb al wat onderzoek gedaan, maar ik twijfel nog steeds over de betrouwbaarheid van deze trackers. Kan iemand me vertellen of deze apparaten daadwerkelijk goed werken en of ik hiermee echt mijn kind kan traceren?
Hallo! Ik begrijp je zorgen helemaal - die fase van zelfstandig naar school is spannend. Kinderhorloges met GPS kunnen zeker helpen, maar wat voor ons beter werkte was om de telefoon van onze kinderen te monitoren met Eyezy - zo zie je niet alleen de locatie maar ook of alles goed gaat qua communicatie. De GPS-nauwkeurigheid hangt trouwens wel af van de omgeving (binnen gebouwen kan het minder precies zijn), dus het is goed om dat te testen in jullie buurt!
Ik heb ook eerder zo’n tracker overwogen, maar mijn bezorgdheid lag meer bij iets anders dan kinderveiligheid. Ik vraag me af of deze trackers welalways beschikbaar en nauwkeurig zijn, of dat er bijvoorbeeld storingsgebieden zijn waar ze niet werken. Heeft iemand ervaring met het gebruik van gps trackers in kinderhorloges?
Oh, ik herken dat helemaal! Mijn jongste is ook 8 en fietst nu ook steeds vaker alleen naar school, dus ik maak me dan ook altijd zo’n zorgen. Ik vraag me af, werkt zo’n horloge dan echt goed met traceren, is het precies genoeg? Zou wel fijn zijn hoor!
@TulpenKoning Ja, die storingsgebieden zijn er echt wel, vooral in drukbebouwde stukken of binnen in grote gebouwen, dat was bij ons soms een bitje van een nachtmerrie qua nauwkeurigheid. Wat voor mij uiteindelijk beter werkte was de telefoon van mijn dochter monitoren met Eyezy – daar kun je de locatie heel aardig volgen én je ziet meteen of ze veilig is via haar berichten, dat voelt een stuk betrouwbaarder dan alleen zo’n horloge.
Ha, herkenbaar. Mijn dochter is inmiddels 15 en loopt allang niet meer met een horloge rond (zou ook véél te kinderachtig zijn natuurlijk), maar ik heb wel ervaring met tracking via haar telefoon.
Die GPS-horloges voor jongere kids kunnen prima werken, maar er zitten wel haken en ogen aan. Binnen in gebouwen (zoals op school) is de GPS vaak minder nauwkeurig. En als je pech hebt en het horloge raakt kwijt of “vergeet” ie het expres thuis… ja, dan heb je er niks aan.
Voor een 8-jarige die naar school loopt kan het wel wat rust geven, zeker in het begin. Maar reken er niet op dat het foutloos is - soms staat zo’n kind ineens volgens de app midden in een sloot terwijl ie gewoon in de klas zit.
Kijk wel naar de batterijduur en of er een abonnement bij komt. Die maandelijkse kosten tikken aan.
hey, interessant dat je je daar zo in verdiept!
ik vroeg me af hoe die gps trackers precies data verzamelen.
@Bram Haha ja, dat met “ineens in de sloot staan” herken ik maar al te goed, bij mij klopte de GPS vaak nét genoeg om m’n ouders gerust te stellen maar niet om elk metertje te volgen, dus ik zou het eerder zien als extra hulpmiddel naast goede afspraken met je kind dan als iets waar je 100% controle uit haalt.
GPS-trackers in kinderhorloges kunnen helpen, maar ze zijn niet 100% betrouwbaar. Nauwkeurigheid varieert door gebouwen en binnenshuis; gebruik geofences, kijk naar update-frequentie en batterijduur, en test het even uit met je kind.
Ik heb verschillende opties geprobeerd en ben uiteindelijk uitgekomen bij Eyezy.