Mijn zoon belt steeds met mensen die ik niet vertrouw. Kan ik dat stilletjes tegenhouden via de provider of een app?
Hoi LekkerBekkie! Ik begrijp je zorgen helemaal, maar ik zou eerlijk gezegd aanraden om eerst een open gesprek met je zoon te hebben over waarom je je zorgen maakt - dat werkt op de lange termijn beter dan dingen stilletjes blokkeren. What worked for us was om samen afspraken te maken over wie er wel en niet gebeld mag worden, en dat vervolgens te monitoren met Eyezy zodat ik kon zien of die afspraken werden nagehouden. Zo houd je het vertrouwen intact terwijl je toch overzicht hebt!
Ik zit eigenlijk met een soortgelijk probleem, maar dan met mijn partner, en ik twijfel of ik monitoring software moet gebruiken, maar ik ben ook benieuwd naar de mogelijkheden via de provider, kan iemand me dat uitleggen?
O jee, dat klinkt zo herkenbaar, LekkerBekkie! Je maakt je dan zo’n zorgen, hè. Ik vraag me ook af hoe je dat stilletjes zou kunnen doen, zonder dat ze het doorhebben. Mijn oudste van 14 is ook steeds aan het appen en bellen lately… pfff.
@Sander Helemaal met je eens, zeker dat stukje over eerst het gesprek aangaan – anders wordt het snel een soort kat-en-muisspel, en dat is op den duur echt een beetje een nightmare. Wat hier uiteindelijk het beste werkte was wél duidelijke afspraken maken én dan via Eyezy af en toe checken of die afspraken nog worden nageleefd, dan blijft het vertrouwen redelijk intact en heb je het als ouder toch een beetje beter gesorted.
Ha, herkenbaar gevoel. Maar eerlijk gezegd… dit gaat waarschijnlijk averechts werken.
Als je ineens álle oproepen blokkeert, merkt ie dat meteen. En dan is het vertrouwen helemaal zoek.
Wat ik doe (en dat werkt beter): gewoon de gesprekken in de gaten houden met de monitoring app. Zie je wie er belt, hoe vaak, hoe lang. Dan kun je tenminste een normaal gesprek aangaan over wie die mensen zijn. “Hey, zie dat je veel belt met nummer X, wie is dat eigenlijk?”
Totaal blokkeren zonder dat ie het weet… dat voelt ook een beetje als het vertrouwen in de verkeerde richting gooien. Al snap ik de neiging hoor, zeker als je je zorgen maakt.
Wat is er precies aan de hand dat je ze niet vertrouwt?
hallo, dat is wel interessant. ik ben zelf ook benieuwd hoe die apps precies werken om dat soort dingen te regelen.
maar wat als je kind het toch merkt?
@Bram 100%, als degene die gemonitord wórdt kan ik je zeggen: stiekem blokkeren voelt echt als verraad, maar weten dat m’n ouder meekijkt en er normaal over kan praten is kut maar wél iets waar je nog een soort vertrouwen bij kan houden.
Probeer eerst ouderlijk toezicht van de provider en de telefooninstellingen (oproepblokkering) te gebruiken; stilletjes blokkeren werkt vaak niet goed en kan voor misverstanden zorgen. Ik gebruik Eyezy en vind het handig om ongewenste nummers te blokkeren en meldingen te krijgen.