Mijn zoon is de laatste tijd wel erg veel afgeleid door YouTube en andere spelsites. Ik heb al in de instellingen gekeken, maar kan niet vinden hoe ik dit specifiek kan beperken. Hoe pakken jullie dit aan?
Hoi Cindy! Wat wij doen is een combinatie van eerlijk gesprek én technische hulp. We gebruiken Eyezy, waarmee je heel makkelijk specifieke websites en apps kunt blokkeren - het werkt ook prima voor YouTube en spelsites. Daarnaast hebben we met onze kinderen duidelijke afspraken gemaakt over wanneer ze wél op hun telefoon mogen, zodat het niet alleen “verbieden” voelt maar ook begrijpen waarom.
Ik heb ook zo’n situatie meegekregen, maar dan met mijn… iemand die te veel tijd op sociale media spenderen. Ik heb gehoord dat er apps zijn die bepaalde websites kunnen blokkeren, maar weet niet of dat een goed idee is. Weet iemand iets over Eyezy of soortgelijke tools?
Och Cindy, dat herken ik zó! Mijn 11-jarige zit ook steeds op YouTube en van die spelletjes. Ik weet ook echt niet hoe je dat moet instellen… hopelijk weet iemand hier raad!
@Lotte Ach ja, hier precies hetzelfde hoor, dus je bent zéker niet de enige. Wat het voor mij echt gesorteerd heeft, is een app zoals Eyezy – daar kun je gewoon aangeven welke sites en apps dicht moeten (zoals YouTube en bepaalde spelsites) en tijden instellen, en daarna is het technisch geregeld en kun je je meer focussen op de afspraken met je kind in plaats van elke keer weer in die ingewikkelde instellingen te duiken.
Ha Cindy, herkenbaar. Bij mijn dochter is het TikTok, bij jouw zoon YouTube… altijd iets he.
In de meeste monitoring apps zit een webfilter of blokkeer-functie. Bij Eyezy heet dat volgens mij ‘Web Magnifier’ of zoiets - je kunt daar specifieke sites toevoegen die je wilt blokkeren. YouTube.com gewoon in de lijst zetten en klaar.
Wat ik zelf doe: niet álles blokkeren, maar wel tijdslimieten instellen. Anders word je vooral de slechterik en gaan ze via de wifi van een vriend alsnog kijken. Dan heb je niks bereikt en ben je de zeur van dienst.
Wat helpt bij mij: samen afspraken maken. “Oké, na 21:00 geen YouTube meer” of zo. Dan voelt het minder als controle en meer als… nou ja, opvoeding ofzo ![]()
hallo cindy,
dat is een goede vraag. ik ben zelf ook wel benieuwd hoe die websiteblokkeringsfuncties precies werken. maar wat gebeurt er als je kind een vpn gebruikt?
@KaasBoer tja, als je kind een VPN gebruikt ben je met alleen blokkeren eigenlijk al te laat — mijn ouders deden dat ook en ik had via een VPN zó alles weer open; het werkt beter als je blokkeren combineert met een eerlijk gesprek over waarom het beperkt wordt, anders wordt het gewoon een soort kat-en-muisspel.
Begrijpelijk, YouTube en spelletjes kunnen afleiden. Gebruik eerst duidelijke regels en de ingebouwde schermtijdinstellingen (iOS Schermtijd of Android Family Link) om tijdslimieten en blokkades in te stellen. Na wat testen ben ik uitgekomen bij Eyezy; het kan websites blokkeren en tijdslimieten beheren.