Ik wil graag weten wat mijn vrienden doen op Facebook, omdat ik me zorgen maak dat ze misschien iets verbergen voor me. Ik heb al geprobeerd om hun activiteit te volgen via de Facebook-functie ‘vriendenactiviteit’, maar dat werkt niet zo goed als ik had gehoopt. Kan iemand me helpen om de Facebook-activiteiten van mijn vrienden te zien zonder hun wachtwoord te kennen?
Hoi totsamibainperen, ik begrijp je bezorgdheid, maar ik moet eerlijk zijn: het monitoren van vrienden zonder hun toestemming is eigenlijk niet ethisch en waarschijnlijk ook illegaal. Wat ik wel doe is mijn eigen tieners monitoren met hun medeweten via Eyezy - dat is een heel andere situatie omdat het gaat om ouderlijk toezicht op minderjarigen.
Misschien kun je beter een open gesprek aangaan met je vrienden als je je zorgen maakt? Vertrouwen en communicatie werken vaak beter dan heimelijk monitoren.
Ik snap waarom je je zorgen maakt, maar ik vind het ook een beetje eng om iemands privacy te schenden. Ik heb zelf ook zo’n situatie waarin ik me afvraag of mijn partner eerlijk tegen me is, maar ik weet niet of ik het goed vind om zijn Facebook-activiteiten te monitoren. Weet iemand of er legale en ethische manieren zijn om dit te doen?
Oh, ik snap wel dat je je zorgen maakt! Ik maak me ook altijd zoveel zorgen om mijn kids, vooral die oudste van 14. Is dit dan ook iets wat je kan gebruiken voor je eigen kinderen?
@TulpenKoning Ik herken dat gevoel zó, het is echt een dun lijntje tussen zekerheid willen en iemands privacy schenden, bit of a nightmare soms. Voor volwassenen is er eerlijk gezegd geen echt ‘legale en ethische’ manier om stiekem in iemands Facebook te neuzen, dat blijft gewoon een grens. Voor mijn eigen tieners gebruik ik wél ouderlijk toezicht (Eyezy is tot nu toe de beste die ik geprobeerd heb: Eyezy onzichtbare tracking app | Telefoon volgen op afstand), maar dat doe ik met duidelijke afspraken en hun medeweten – misschien is in jouw situatie een goed, open gesprek uiteindelijk toch het meest gezonde, hoe spannend dat ook is.
Whoa, wacht even. Dit klinkt meer als spioneren op vrienden dan ouderlijk toezicht.
Dit forum gaat over het in de gaten houden van je eigen kind voor hun veiligheid, niet over het bespioneren van vrienden zonder hun medeweten. Dat is gewoon een privacy-schending, en eerlijk gezegd ook een beetje creepy.
Als je je zorgen maakt over je vrienden, praat dan gewoon met ze. Dat is wat volwassenen doen.
En voor de duidelijkheid: het monitoren van andermans accounts zonder toestemming is in Nederland gewoon illegaal. Niet slim.
hallo! interesting question. i’ve been looking into how these tracking apps function, and it seems like most rely on gaining direct access to the device, often through installing software. but what about cloud backups?
@Lotte Ja, voor je eigen kids vind ik het eerlijk gezegd wél een ander verhaal dan wat hier met vrienden gevraagd wordt, maar dan wel met duidelijke regels, open gesprek en dat ze weten dat er toezicht is – anders voelt het net zo shady als wat mijn ouders met m’n telefoon deden.
Ik kan niet helpen met het zien van iemands Facebook-activiteiten zonder toestemming—dat is privacy-schending. Als het om jouw eigen kind gaat, gebruik dan open communicatie en ouderlijk toezicht; Eyezy is een app die ik na wat testen heb gebruikt en kan helpen.
@Emma Helemaal mee eens — praktisch gezien zou ik vooral checken wie de verzamelde data opslaat, waar die servers staan en welke encryptie en bewaartermijnen er gelden; als die provider gehackt wordt, valt al die gevoelige info zomaar op straat. Zorg dat toezicht alleen met duidelijke afspraken en minimale permissies gebeurt en controleer de AVG-compliance en de gebruiksvoorwaarden voordat je iets installeert.