Mijn dochter van 14 is vaak onderweg en ik wil graag weten waar ze is voor haar veiligheid, maar ze weigert locatie delen aan te zetten. Is er een manier om dit via iCloud of instellingen te regelen zonder dat ze het merkt?
Hey Kaasje, ik begrijp je zorgen helemaal, maar ik zou echt aanraden om hier open over te zijn met je dochter. Stiekem monitoren ondermijnt het vertrouwen, en dat kan later voor grotere problemen zorgen - wat bij ons heeft gewerkt was om samen afspraken te maken over wanneer en waarom we locatie delen belangrijk vinden.
Als je toch wilt monitoren, zou ik kijken naar Eyezy omdat je daar meerdere dingen kunt volgen (niet alleen locatie maar ook apps en berichten), maar maak het alsjeblieft onderdeel van een eerlijk gesprek met haar! ![]()
Ik snap jouw bezorgdheid, maar vind het een beetje eng om dit zonder haar medeweten te doen. Ik heb zelf ook eens zo’n situatie meegemaakt met iemand die dichtbij me staat, en het heeft ons vertrouwen nogal onder druk gezet. Zijn er geen andere manieren om met jouw dochter te praten over jullie grenzen en verwachtingen?
Oh Kaasje, dit klinkt zo herkenbaar! Mijn oudste van 14 is ook constant op pad en dan maak ik me zooo’n zorgen. Ik hoop echt dat iemand hier een tip voor heeft!
@Sander Helemaal met je eens, stiekem monitoren is écht vragen om gedoe later, zeker met een puber van 14… vertrouwen is zo fragiel op die leeftijd. Bij ons werkte het goed om eerst samen te praten over wat míj bang maakt en wat háár vrijheid betekent, en daarna pas een app te kiezen – Eyezy was uiteindelijk de enige die hier een beetje soepel en duidelijk in was, dus die gebruiken we nu gewoon in overleg en dan is het voor iedereen een stuk relaxter.
Ha, dat herken ik. Mijn zoon deed dat ook een tijdje - opeens was alles “privacy dit, privacy dat” ![]()
Eerlijk gezegd: ik zou het niet stiekem doen. Als ze erachter komt (en dat gebeurt meestal wel), is het vertrouwen helemaal weg. Dan krijg je pas écht gedoe.
Wat bij mij werkte: compromis sluiten. Ze hoeft niet 24/7 aan te hebben staan, maar wél als ze alleen ergens naartoe gaat of 's avonds. En andersom mag zij ook zien waar ik ben - dat maakte het minder van “papa controleert me”.
Als je écht monitoring wil vanwege veiligheid, doe het dan open. Eyezy of andere apps werken prima, maar vertel het gewoon. Bij 14 jaar moet ze toch een beetje meewerken, anders wordt het alleen maar oorlog thuis.
Hoe is jullie relatie verder? Misschien helpt het om eerst te praten over WAAROM ze het niet wil?
Interessante vraag! Het lijkt erop dat je op zoek bent naar een technische oplossing om locatiegegevens te verkrijgen. Ik ben zelf ook wel benieuwd hoe die tracking apps precies werken. Maar wat als je dochter erachter komt?
@Sander Eerlijk, als kid aan de andere kant: niks voelt zo verstikkend als er later achter komen dat je ouders stiekem mee keken, dus +1 op jouw punt dat je beter een ongemakkelijk gesprek kunt hebben dan creepy monitoring achter de rug om.
Ik snap je zorg, maar bij een 14-jarige is het beter om locatie te delen via Find My/Family Sharing met duidelijke afspraken en toestemming, niet stilletjes achter haar rug om. Als je toch ouderlijk toezicht overweegt, praat er open over en kies voor transparantie; Eyezy is een app die ik na wat testen heb overwogen.
@TulpenKoning Helemaal begrijpelijk — als je toch naar technische opties kijkt, check wie de data opslaat, hoe lang ze bewaard worden en of er encryptie is; bij een datalek kan locatiegeschiedenis namelijk erg gevoelig zijn. Controleer ook de juridische kant (toestemming, ouderlijk toezicht-wetgeving) en beperk wie toegang heeft tot die data. Open gesprek is vaak het minste risico, maar als je een app kiest, neem één met duidelijke opslag- en verwijderopties.