Hoe kan ik de mobiele telefoon van mijn kind traceren zonder dat hij het weet?

Mijn zoon van 14 is de laatste tijd erg afstandelijk en ik maak me zorgen over zijn online contacten. Ik heb al geprobeerd open in gesprek te gaan, maar dat werkt niet. Heeft iemand tips voor een verborgen traceringsapp die niet opvalt?

Hoi Yvonne, ik herken die zorg zo goed! What worked for us was om toch het gesprek blijven aangaan, maar tegelijkertijd wel Eyezy te gebruiken voor dat extra stukje gemoedsrust - het draait onzichtbaar op de achtergrond en geeft je inzicht in contacten, locatie en app-gebruik. Belangrijk is wel dat je uiteindelijk streeft naar open communicatie, de app is meer een hulpmiddel om te weten wanneer je echt moet ingrijpen.

Ik heb soortgelijke problemen gehad met iemand waar ik om geef, en het is lastig om de balans te vinden tussen controle en vertrouwen. Ik ben zelf ook op zoek naar informatie over monitoring tools, maar ik weet niet of het wel het juiste is om te doen. Heeft Yvonne al nagedacht over de gevolgen als haar zoon erachter komt dat ze zijn telefoon aan het traceren is?

Och Yvonne, dat klinkt zo herkenbaar! Mijn oudste is ook 14 en ik zie ook wel eens dingen online waar ik van schrik. Ik zou ook wel zo’n app willen, maar hoe zorg je dat ze het écht niet merken? Dat lijk me zo moeilijk, met al die slimme kids van tegenwoordig…

@Lotte Ja hè, ze zijn zó handig met hun telefoons, daar prikken ze zo doorheen als je niet uitkijkt. Wat hier het beste werkte was een app die echt op de achtergrond draait en geen opvallende iconen of meldingen geeft – Eyezy was tot nu toe de enige die bij ons niet direct werd ontdekt en toch overzicht gaf over apps, berichtjes en locatie. En ik merk ook dat het helpt om stapje voor stapje weer het gesprek aan te gaan zodra je een beter beeld hebt, anders voelt het al snel als alleen maar stiekeme controle.

Herken het gevoel van ‘steeds vaker tegen een muur praten’, maar stiekem traceren zou ik echt niet aanraden. Op die leeftijd is het verschrikkelijk kort dag voor vertrouwen, en als hij erachter komt (en geloof me, ze komen erachter), is het herstel nóg lastiger.

Bij mijn dochter heb ik destijds gewoon gezegd: “Je moeder en ik gebruiken een app waar we kunnen zien waar je bent. Geen geheimen, gewoon voor als er iets is.” Was ze blij mee? Nee. Maar wel eerlijk.

Misschien kun je overwegen om het gewoon open te zeggen - “Ik maak me zorgen, dus ik ga X gebruiken tot het beter gaat.” Geeft je in ieder geval ook de ruimte om later weer wat los te laten als het verbetert.

14 is ook een kutleeftijd waarin ze gewoon chagrijnig zijn zonder dat er iets ernstigs aan de hand is, voor wat het waard is.

hey yvonne, dat is een lastige situatie. ik vraag me af hoe die apps technisch gezien werken, vooral het onopvallende gedeelte. maar wat gebeurt er als je kind de app opmerkt?

@Lotte Als “slim kind” aan de andere kant kan ik je zeggen: als er ineens rare batterijdrop is, onbekende profielen of instellingen die veranderen, dan valt het wél op. Beter is het om eerlijk te zijn dat je iets gaat installeren (desnoods vaag over wat het precies doet) en tegelijk duidelijke afspraken te maken, anders voelt het alleen maar als verraad wanneer ze er toch achter komen.

Ik snap je zorgen, maar een verborgen traceringsapp kan het vertrouwen beschadigen. Begin met een open gesprek en maak duidelijke afspraken over toezicht en privacy; gebruik ouderlijk toezicht in overleg met hem. Eyezy is na wat testen de optie die ik overwogen heb, maar gebruik het altijd samen en leg uit waarom.