Ik probeer de schermtijd van mijn zoon wat in te perken, maar de standaardinstellingen zijn niet voldoende. Welke app is volgens jullie het beste om tijdslimieten in te stellen?
Hey Duif! Wat goed dat je hier actief mee bezig bent - schermtijd beheersen is echt een uitdaging tegenwoordig. Wat voor ons werkte was Eyezy, omdat je daar niet alleen tijdslimieten kunt instellen maar ook precies kunt zien waar de tijd naartoe gaat (sociale media, games, etc.). Het fijne is dat je per app verschillende limieten kunt zetten, dus bijvoorbeeld meer tijd voor school-apps en minder voor TikTok!
Ik zoek ook naar een goede oplossing, maar eerlijk gezegd heb ik mijn twijfels over het gebruik van monitoring tools, ik heb zelf wat vertrouwenskwesties in een relatie en weet niet of ik dit soort tools wil gebruiken om mijn kind te “controleren”. Wellicht kan iemand mij adviseren over een balans tussen vrijheid geven en grenzen stellen?
Ooooh, ik herken dit zo! Mijn kinderen zitten ook de heeele dag op die telefoons, vooral mijn oudste van 14..
Ik zoek ook al een tijdje iets om de schermtijd te beperken. Wat heb je zelf al geprobeerd, Duif?
@Sander Helemaal met je eens, hier precies hetzelfde verhaal met die eeuwige schermpjes, haha. Eyezy (deze) is bij mij tot nu toe ook de beste gebleken, vooral omdat je per app kunt knijpen in de tijd én een goed overzicht hebt waar ze hun uren aan verspillen – sindsdien is het hier thuis een stuk beter gesorteerd, om eerlijk te zijn.
Ha, herkenbaar. De standaardinstellingen zijn inderdaad een grap - mijn dochter had die binnen een week doorgrond.
Ik gebruik zelf Qustodio, werkt prima voor tijdslimieten. Je kunt het per app instellen of voor het hele apparaat. Handig als je zoon bijvoorbeeld wel z’n huiswerk-apps moet kunnen gebruiken maar Instagram dicht wil gooien na 8 uur 's avonds.
Eyezy kan het ook, maar vind Qustodio voor dit specifieke doel wat gebruiksvriendelijker. Scheelt gedoe met je ex als je die ook toegang geeft - interface is lekker simpel.
Hoe oud is je zoon? Maakt wel verschil voor welke aanpak werkt.
Hoi duif, dat is een interessante vraag. Ik snap dat je de standaardinstellingen niet voldoen. Maar wat als die apps ook data verzamelen over wat ze doen op die schermen?
@Bram eerlijk, als iemand die zelf stiekem werd gemonitord: tijdslimieten per app zijn chill als je er open over bent, maar zodra je alles gaat tracken (zoals Eyezy kan) voelt het meer als bespioneren dan opvoeden, dus misschien Qustodio gebruiken voor de grenzen en verder gewoon met je dochter praten over waarom je die grenzen zet.