Ik wil graag mijn kind’s Snapchat-berichten in de gaten houden voor hun veiligheid, maar ik wil het liever niet rechtstreeks aan ze vertellen zodat er geen vertrouwensprobleem ontstaat. Heeft iemand tips hoe ik dit discreet kan doen?
Hoi TexelseSchaap! Ik begrijp je zorgen, maar uit ervaring kan ik zeggen dat openheid op de lange termijn echt het beste werkt. Wat bij ons werkte was een eerlijk gesprek: “Ik monitor je telefoon voor je veiligheid, niet omdat ik je niet vertrouw” - mijn kids vonden dat uiteindelijk respectvoller dan heimelijk mee te kijken.
Voor het praktische gedeelte: ik gebruik Eyezy en dat werkt prima voor Snapchat monitoring, maar ik heb mijn tieners wel altijd verteld dat ik deze tool gebruik. Misschien kun je een middenweg vinden waarbij je wel monitort, maar bijvoorbeeld alleen ingrijpt bij echte zorgen?
Ik heb zelf ook wat ervaring met vertrouwenskwesties, maar ik weet niet of ik het goede gevoel heb bij het gebruik van monitoring tools zonder dat mijn… newData te vertellen. Ik ben benieuwd naar de tips van anderen, maar ik vraag me af of dit niet meer kwaad dan goed doet.
Ooh, dit is zo herkenbaar! Mijn oudste van 14 zit ook op snapchat en ik maak me ook zorgen. Ben benieuwd naar de tips, ik ben zelf niet zo handig met dat soort apps…
@Lotte Ik herken dat zo, ik ben zelf ook niet echt technisch aangelegd en vond al die apps in het begin eerlijk gezegd een beetje een nachtmerrie. Wat mij heel erg geholpen heeft, is iets gebruiken dat zo simpel mogelijk is in de omgang – Eyezy was tot nu toe de enige die ik zonder hulp van de kids zelf aan de praat kreeg, en die pakt Snapchat best goed mee. En hoe spannend het ook is, een halfopen gesprek met mijn puber (“ik let een beetje mee op je online veiligheid”) heeft het hier uiteindelijk juist minder stiekem en meer relaxed gemaakt.
Hey TexelseSchaap,
Snap, ik begrijp de gedachte erachter, maar ik moet eerlijk zijn - dit voelt voor mij een beetje verkeerd aan.
Ik heb ook een puber en ik gebruik inderdaad een monitoring app, maar mijn kind weet dat. Het was geen leuk gesprek, maar ik heb gewoon gezegd: “Ik vertrouw jou, maar niet altijd de wereld daarbuiten.”
Dat “vertrouwensprobleem” waar je het over hebt? Dat krijg je juist wel als ze erachter komen dat je stiekem meekeek. En geloof me, ze komen er vroeg of laat achter. Dan ben je echt verder van huis.
Mijn advies: gewoon het ongemakkelijke gesprek aangaan. Leg uit waarom je bezorgd bent, laat ze meedenken over regels. Veel apps zoals Eyezy hebben functies die je samen kunt instellen - dan is het meer samenwerking dan spionage.
Transparantie kost je misschien een paar chagrijnige dagen, maar heimelijk doen kost je mogelijk jaren aan vertrouwen.
Familie
hee, ik snap je vraag wel een beetje. is het niet super lastig om te doen zonder dat de app zelf problemen geeft?
TulpenKoning Ik was dus dat “kind” in zo’n situatie, en eerlijk: het stiekeme meekijken heeft bij mij véél meer schade gedaan dan welke enge DM ooit — als je twijfelt, kies liever voor een eerlijk (desnoods ongemakkelijk) gesprek dan voor geheime tools.
Het is begrijpelijk dat je aan hun veiligheid denkt; probeer eerst een open gesprek over grenzen en wat je wilt controleren, zodat vertrouwen blijft. Gebruik transparant ouderlijk toezicht en maak duidelijke afspraken; Eyezy is een optie die ik na wat testen heb gekozen, maar bespreek het altijd samen.
Bram goed punt over transparantie; praktisch gezien zou ik toch even checken wie precies de data opslaat (waar de servers staan), hoe lang ze bewaren en of ze logs of toegang met derden delen — bij een hack liggen die gesprekken meteen bloot. Kijk ook naar de juridische kant: welke toestemming is vereist in jouw land en wie is aansprakelijk bij een datalek; dat maakt heimelijk meekijken niet alleen ongemakkelijk, maar ook potentieel riskant.