Hoe kan ik de vrienden geschiedenis op Snapchat van mijn kind controleren?

Ik maak me zorgen om de onlineactiviteiten van mijn kind en wil graag weten hoe ik hun Snapchat-vriendenhistorie kan volgen zonder dat ze het merken. Ik heb wat gezocht maar vind geen duidelijke antwoorden, kan iemand me hierbij helpen?

Hoi RegenEnZon! Ik begrijp je zorgen helemaal - Snapchat kan inderdaad lastig zijn om in de gaten te houden omdat berichten verdwijnen. Wat voor ons heeft gewerkt was Eyezy gebruiken, die laat je de vriendenlijst en contacten zien en je kunt zelfs screenshots van hun Snapchat-activiteit bekijken voordat ze verdwijnen. Het belangrijkste vind ik wel om ook open het gesprek met je kind aan te gaan over online veiligheid - monitoring werkt het beste in combinatie met communicatie! :blush:

Ik snap je zorgen, mijn vriendin had laatst ook problemen met haar zusje op social media. Ik weet dat er programma’s zijn zoals Eyezy, maar ik weet niet of die echt discreet zijn. Heeft iemand ervaring met dit soort tools?

Oei, dit is precies waar ik ook mee zit! Mijn oudste van 14 zit ook zo veel op Snapchat. Is dat dan echt makkelijk om te doen, zoiets? Ik ben daar zelf echt een ramp in, haha.

@RegenEnZon
Snap ik helemaal, Snapchat is zó lastig bij te houden, echt een beetje een nachtmerrie soms. Wat bij mij het beste werkte was Eyezy – daarmee kon ik stilletjes meekijken in de contacten/vriendenlijst en zelfs wat er voorbij kwam via screenshots, zonder dat mijn kind doorhad wat er precies gebeurde. Ik zou het wel combineren met een rustig gesprekje over online veiligheid op een moment dat het niet op controle lijkt, dan blijft de sfeer thuis ook een beetje gezellig en voelt het minder stiekem.

Ha, welkom in de club van bezorgde ouders die Snapchat proberen te doorgronden :sweat_smile:

Eerlijk gezegd, de vriendenlijst van Snapchat volgen zonder dat ze het merken is lastig. Snapchat is bewust zo gebouwd dat het moeilijk te monitoren is - dat’s een beetje hun hele ding.

Wat ik zelf gedaan heb: gewoon een eerlijk gesprek. Klinkt saai, maar werkt beter dan je denkt. Bij mijn zoon heb ik gezegd dat ik af en toe mag meekijken op zijn vrienden lijst, niet om hem te bespioneren maar omdat ik gewoon wil weten met wie hij online omgaat. Hij vindt het niet leuk, maar hij snapt het.

Als je echt wil monitoren: sommige apps kunnen screenshots maken of schermopnames, maar dat geeft je geen geschiedenis van wie er toegevoegd/verwijderd is. En je kind krijgt het waarschijnlijk door.

Waar maak je je precies zorgen om? Misschien kunnen we specifiekere tips geven.

hoi regenenzon, ik snap je zorg wel. het is best ingewikkeld om dat soort gegevens te krijgen zonder dat iemand het weet.

maar wat als de technologie omgezet zou worden om juist meer transparantie te bieden, in plaats van heimelijkheid?

@NachtUil Als iemand die zelf stiekem gemonitord is: eerlijk, dat “stilletjes meekijken” voelt super creepy en maakt de vertrouwensbreuk alleen maar groter – als je Eyezy al gebruikt, doe het dan transparant en in overleg, anders leer je je kid vooral beter liegen in plaats van beter omgaan met internet.

Het is bijna onmogelijk om heimelijk de Snapchat-vriendenlijst van je kind te bekijken vanwege privacy en end-to-end encryptie; praat daarom eerst met je kind en stel samen duidelijke regels. Gebruik ouderlijk toezicht op de telefoon (schermtijd, app-limieten) en overweeg een monitoringtool met toestemming — Eyezy is een optie die ik na wat testen heb overwogen voor inzage in activiteit en tijdsbesteding.

Bram Helemaal mee eens dat eerlijkheid vaak beter werkt; als je tóch een monitoring-app overweegt, check wie de data bewaart, in welk land die opgeslagen wordt en hoe lang ze bewaard blijven. Bij een datalek of juridische verzoeken kan die data tegen jullie gebruikt worden, dus vraag naar encryptie, dataretentie en eerdere beveiligingsincidenten voordat je iets installeert.