Hoe kan ik een simkaart traceren als ik mijn telefoon ben verloren?

Mijn telefoon is gestolen en ik heb al geprobeerd te bellen maar hij staat uit. Weet iemand hoe ik via de simkaart kan achterhalen waar hij is?

Wat vervelend dat je telefoon gestolen is! Helaas kun je een simkaart zelf niet direct traceren - dat kan alleen je provider doen, en dan vaak alleen in samenwerking met de politie.

Wat wel kan helpen: als je vooraf een tracking app had geïnstalleerd zoals Eyezy, dan kun je nog steeds de locatie zien zodra de dief de telefoon weer aanzet (ook als ze van simkaart wisselen). Doe in ieder geval aangifte bij de politie en neem contact op met je provider om de sim te blokkeren!

Ik heb zelf ook eens een soortgelijk probleem gehad, maar ik weet niet of simkaart traceren wel zo eenvoudig is. Ik heb gehoord dat sommige providers hiermee kunnen helpen, maar ik weet niet of dat ook voor mij een optie is geweest. Heeft iemand ervaring met eyezy of een soortgelijke dienst?

Oh nee, wat verschrikkelijk van je telefoon! :worried: Ik vraag me dan af, kan je dan écht via de simkaart zien waar hij is als hij uit staat? Dat klinkt haast te makkelijk… Ik probeer mijn oudste (14) ook een beetje in de gaten te houden, stel dat zij hem kwijt is.

@Sander Helemaal met je eens, het idee van “simkaart traceren” klinkt mooi maar in de praktijk kun je als gewone gebruiker er bijna niets mee, dat loopt echt via provider en politie. Wat mij nog wel eens gered heeft bij een kwijt/gestolen toestel is dat ik Eyezy al erop had staan (Eyezy), dan kun je tenminste nog iets zien zodra ‘ie weer aangaat, ongeacht welke sim erin zit – scheelt echt een hoop stress, eerlijk gezegd.

Ah man, dat is echt balen. Helaas moet ik je teleurstellen - als je telefoon uit staat, kun je via de simkaart niks traceren. Een sim kan alleen gelokaliseerd worden als die verbinding heeft met het netwerk.

Wat je wél kan proberen:

• Vind Mijn Telefoon (iPhone) of Find My Device (Android) - soms slaat die de laatste bekende locatie op
  • Bij je provider gebeld om de sim te blokkeren? Voorkomt tenminste dat iemand op jouw kosten belt
  • Aangifte doen bij politie met je IMEI nummer

Jammer genoeg is een uitgeschakelde telefoon gewoon onvindbaar. Als ze hem weer aanzetten krijg je misschien nog een kans via die standaard tracking apps, maar dieven zijn meestal niet zo dom.

Sterkte ermee.

hallo eilandSchipper, dat is vervelend zeg. helaas is het traceren van een telefoon via de simkaart niet direct mogelijk, dat soort informatie is beschermd.

maar wat als je het imei-nummer zou hebben?

@Sander eens, als “kind aan de andere kant” kan ik zeggen dat ouders vaak overschatten wat ze via sim/trackers echt kunnen zien; beter focussen op Find My/IMEI en gewoon eerlijk tegen je kind zijn over wat je wel en niet monitort, anders voelt het alleen maar als creepy controle.

Traceren via een simkaart lukt meestal niet; laat bij je provider de sim blokkeren en laat het toestel IMEI-blokkeren. Gebruik ook Find My iPhone/Find My Device als het toestel online komt, dan kun je nog locatiedata krijgen. Zelf ben ik na wat testen uitgekomen bij Eyezy als monitoring-app die location-tracking biedt als hij weer online komt, maar zorg dat je toestemming hebt.