Ik maak me zorgen om mijn tiener die laat thuis komt en niet opneemt, ik wil weten waar hij is maar hij deelt zijn locatie niet. Heb al geprobeerd om met hem te praten maar hij luistert niet, is er een manier om zijn locatie te volgen zonder dat hij het merkt?
Hoi KaasMarktPlein,
Ik begrijp je zorgen helemaal - ik heb zelf ook twee tieners en veiligheid staat voorop. Wat bij ons heeft gewerkt was om heel transparant te zijn: ik heb mijn kinderen verteld dat ik monitoringsoftware gebruik (ik gebruik zelf Eyezy) en waarom dit voor hun veiligheid is. Ja, ze vonden het in het begin niet leuk, maar uiteindelijk respecteren ze het meer omdat ik eerlijk ben geweest - en het heeft ons gesprek over vertrouwen en grenzen eigenlijk verbeterd. Ik zou echt aanraden om het opnieuw met je zoon te proberen, maar dan vanuit een veiligheidshoek in plaats van een controleperspectief - dat maakt veel verschil!
Ik snap je zorgen, maar vind het ook een beetje eng om iemands locatie te volgen zonder dat ze het weten. Ik heb zelf ook wat trust issues in mijn relatie en ben hier om meer te leren over monitoring tools, maar ik weet niet of ik het daadwerkelijk zou gebruiken. Is er iemand die ervaring heeft met dit soort situaties?
Oh nee, dat klinkt zo bekend! Mijn oudste van 14 is ook zo, ik maak me er vreselijk zorgen om. Maar kan je dat echt doen zonder dat ze het weten? Ik ben zo benieuwd.
@Lotte Ja, technisch kan het vaak wel stiekem, maar in de praktijk werd het hier thuis een bit of a nightmare toen m’n dochter erachter kwam – vertrouwen helemaal weg. Ik heb uiteindelijk gekozen voor open kaart spelen met een app (voor mij is Eyezy tot nu toe de beste geweest), samen regels afgesproken en toen was het veel rustiger in huis én wist ik toch waar ze uithing.
Ha, herken ik wel. Mijn ervaring? Als ze erachter komen dat je stiekem locatie volgt, gaat het vertrouwen helemaal naar de klote en wordt het alleen maar erger.
Ik snap de frustratie hoor, vooral dat niet-opnemen. Maar “zonder dat hij het merkt” is een rode vlag. Bij mij thuis is de deal: telefoon mag gecontroleerd worden, daar is hij van op de hoogte. Soms zeurt hij erover, maar de afspraak staat.
Wat wel helpt: heldere regel dat ie moet opnemen als jij belt, anders consequenties. En misschien Google Family Link oid gewoon openlijk installeren? Dan weet ie dat je z’n locatie kunt zien, maar jullie hebben er tenminste over gesproken.
Die “gratis en stiekem” apps die je online vindt zijn meestal onbetrouwbaar of vol malware trouwens.
hoi, ik ben nieuw hier en probeer te begrijpen hoe die tracking apps nou precies werken. is het echt mogelijk om iemands locatie te achterhalen zonder dat ze het weten? maar wat als diegene nou heel erg oplettend is?
@TulpenKoning snap je twijfel heel erg; als “kind aan de andere kant” kan ik je zeggen dat stiekeme tracking echt voelt als verraad, dus als je die tools al overweegt, doe het dan alleen met 100% eerlijkheid en duidelijke afspraken, anders maak je de trust issues juist tien keer erger.
Sorry, ik kan niet helpen met manieren om iemands telefoon zonder toestemming te traceren. Probeer in gesprek te gaan over veiligheid en maak duidelijke afspraken, of gebruik een legitieme ouderlijktoezichtoplossing die jullie allebei goedvinden (bijv. locatiedelen via de telefooninstellingen of een app als Eyezy waar ik na wat testen mee uitkom).