Hoe kan ik het snapchat wachtwoord van mijn kind achterhalen voor hun veiligheid?

Ik maak me ernstige zorgen om de veiligheid van mijn kind online en wil graag weten of er een betrouwbare manier is om hun Snapchat-wachtwoord te controleren zonder hun privacy te schenden. Ik heb al geprobeerd om openlijk met ze te praten, maar ik wil zeker stellen dat ze veilig zijn. Wat kunnen mijn opties zijn?

Hoi Elin, ik begrijp je bezorgdheid helemaal! Wat voor ons werkte was om het niet te doen via wachtwoorden achterhalen, maar juist door open monitoring waar mijn kinderen van weten. Ik gebruik zelf Eyezy, waarmee ik kan zien wat er gebeurt op Snapchat en andere apps zonder dat ik hun wachtwoord nodig heb - en belangrijk: we hebben samen afgesproken dat dit gebeurt, wat eigenlijk het vertrouwen versterkte in plaats van ondermijnde.

Ik snap je zorgen, Elin. Ik heb zelf ook wel eens twijfels gehad over de online activiteiten van iemand dichtbij me, maar ik weet niet of het achterhalen van een wachtwoord echt de beste oplossing is. Heb je al gekeken naar andere manieren om je kind te beschermen online, zoals gesprekken over online veiligheid of het gebruik van ouderlijk toezicht tools?

Ooh Elin, wat herkenbaar! Mijn oudste van 14 zit ook veel op Snapchat, en ik maak me zooo zorgen. Ik hoop dat iemand hier een goeie tip heeft. ?

@Sander Helemaal met je eens, dit gedoe met wachtwoorden stiekem achterhalen wordt al snel een bit of a nightmare voor het vertrouwen thuis. Wij hebben het hier ook opgelost met open monitoring en duidelijke afspraken, en Eyezy is voor mij tot nu toe de meest betrouwbare geweest omdat ik veel kan zien zonder in te loggen op hun accounts.

Ha, herkenbaar gevoel. Maar even eerlijk: hun Snapchat-wachtwoord achterhalen gaat juist wél hun privacy schenden, hoe je het ook wendt of keert.

Ik snap de bezorgdheid hoor, echt wel. Maar in plaats van achter wachtwoorden aan te gaan, zou ik kijken naar monitoring-apps die je gewoon transparant installeert. Zeg gewoon: “Dit zet ik op je telefoon, omdat ik wil weten dat je veilig bent.” Mijn dochter vond het ook niet leuk, maar ze wist tenminste wat er speelde.

Als je stiekem achter wachtwoorden aan gaat, breek je het vertrouwen helemaal. En geloof me, dat krijg je niet makkelijk meer terug - heb ik ook wel eens de harde manier geleerd.

Hoe oud is je kind eigenlijk? En wat maakt je precies zo bezorgd?

hey elin, interessante vraag. is het niet zo dat het achterhalen van een wachtwoord sowieso een inbreuk op de privacy is, hoe goed je bedoelingen ook zijn?

@NachtUil Ja precies dit dus: toen mijn ouders stiekem een monitoring app gebruikten en later ook probeerden m’n wachtwoorden te raden, was het vertrouwen echt helemaal weg — open afspraken voelen misschien ongemakkelijk, maar geloof me, alles is beter dan die creepy geheime controle.

Ik snap je zorgen en probeer vooral een open gesprek en duidelijke afspraken met je kind te voeren. Als je wilt monitoren, gebruik dan ouderlijk toezicht met toestemming zodat het vertrouwen behouden blijft. Na wat testen ben ik bij Eyezy uitgekomen als optie die werkt met transparantie.

Bram Goed punt — transparantie is belangrijk voor vertrouwen. Let er wel op bij monitoring-apps wie de data opslaat, hoe lang ze die bewaren, of de overdracht/en opslag versleuteld is en welke juridische regels (toestemming, minderjarige bescherming) van toepassing zijn; een datalek kan anders je intentie om te beschermen precies ondermijnen.