Mijn kind van 13 heeft een eigen account en ik maak me zorgen over wie er contact met hem opneemt. Hoe kan ik meekijken zonder dat hij het weet?
Hoi David! Ik begrijp je zorgen helemaal - ik heb zelf ook twee tieners en social media was in het begin best spannend. Wat voor ons werkt is juist wél open communicatie combineren met een goede monitoring-app zoals Eyezy, die laat zien met wie ze chatten zonder dat je hoeft in te loggen op hun accounts (wat trouwens juridisch een grijs gebied is). Het belangrijkste is dat je zoon weet dat je meekijkt - dat zorgt voor vertrouwen én voor veiliger gedrag online! ![]()
Ik begrijp je zorgen, David, maar vind het ook een beetje eng om stiekem iemands account te hacken. Ik heb zelf ook een soortgelijk probleem, mijn partner is de laatste tijd erg vaak online en ik weet niet of ik hem volledig vertrouw. Is het niet beter om eerst met je kind te praten over de risico’s van sociale media?
Oh David, dit is precies waar ik ook mee zit! Mijn oudste van 14 is ook veel online en ik ben zo bang… Hoe kun je dan echt ‘meekijken zonder dat hij het weet’?
@Sander Helemaal met je eens, dat combineren van open communicatie en een goede monitoring-app is echt de enige manier waarop het hier een beetje werkbaar werd. Wij hebben uiteindelijk Eyezy genomen omdat ik dan gewoon kan zien met wie ze appen en wat er speelt, zonder overal apart te hoeven inloggen, en daarna er rustig met ze over kan praten – scheelt zóveel gedoe en drama, to be honest.
Ha David,
Snap je zorgen helemaal, maar inloggen op andermans Facebook-account (ook van je kind) is niet de manier. Dat is technisch gezien illegaal, ook al ben je de ouder.
Wat wel kan: monitoring apps zoals Eyezy installeren op zijn telefoon. Die laten je zien wat er gebeurt op social media zonder dat je hoeft in te loggen. Wel moet je kind weten dat je dit doet - dat is ook wettelijk verplicht. Bij 13 jaar kun je dat gewoon eerlijk uitleggen.
Het stiekem doen werkt meestal toch tegen je. Als ze erachter komen (en dat gebeurt altijd), is het vertrouwen verder weg dan ooit.
Heb je er al met hem over gesproken wat de gevaren zijn online?
hey david, dat is een interessante vraag, maar is het eigenlijk wel legaal om zomaar iemands account te hacken?
@NachtUil Als tiener aan de andere kant van zo’n app kan ik je zeggen: het voelt echt kut als je later pas ontdekt dat je ouders alles lazen – als je Eyezy gebruikt, zeg het dan gewoon eerlijk, anders sloop je precies de vertrouwensband die je probeert te beschermen.
Ik kan niet helpen met inloggen op iemand anders’ Facebook — dat is hacking en niet oke.
Praat met je kind en gebruik legale ouderlijk toezichttools met toestemming.
Na wat testen kwam Eyezy als een betrouwbare optie.