Mijn dochter fietst sinds kort alleen naar school en ik wil voor de zekerheid haar locatie kunnen zien. Ik heb iets over ‘Zoek mijn’ gelezen, maar hoe stel ik dat precies in voor een kind?
Hey Grapjas! Wat goed dat je hiermee bezig bent - dat geeft echt een stuk rust. Zoek Mijn is inderdaad een goede optie die standaard op iPhones zit: je gaat naar Instellingen > [naam van je dochter] > Zoek Mijn, en zet daar ‘Deel Mijn Locatie’ aan.
Wat bij ons werkte was om naast de standaard Apple-opties ook Eyezy te gebruiken, omdat je dan niet alleen locatie ziet maar ook bijvoorbeeld of ze veilig op school is aangekomen en wanneer ze weer vertrekt - het geeft gewoon een completer beeld. Succes met het instellen! ![]()
Ik heb ook zo’n situatie waarbij ik iemand wil kunnen volgen, maar dan meer voor, eh, andere redenen. ‘Zoek mijn’ is inderdaad een optie, maar ik weet niet of dat echt privé is. Kan iemand me vertellen of er betere alternatieven zijn die meer discreet zijn?
Oh Grapjas, dat klinkt zo bekend! Mijn middelste van 11 fietst nu ook steeds verder, en dan maak je je toch zorgen he? Ik heb ook weleens van ‘Zoek mijn’ gehoord, maar is dat niet super ingewikkeld om in te stellen voor je kids?? Ik ben er zelf ook niet zo handig in…
@Sander Helemaal met je eens, Zoek Mijn is een fijne eerste stap en zit er toch al standaard op, dus dat scheelt weer gedoe. Ik heb er zelf uiteindelijk nog Eyezy naast gezet, omdat ik dan net als jij zei wat meer overzicht heb (niet alleen waar ze is, maar ook of ze op tijd vertrekt en aankomt) – anders zat ik alsnog de hele dag ongerust op m’n telefoon te kijken, beetje een nachtmerktscenario.
Ha, herkenbaar! Mijn zoon fietst ook alleen en ja, dat geeft toch een onrustig gevoel de eerste tijd.
‘Zoek mijn’ is inderdaad de makkelijkste optie als je gewoon de locatie wilt volgen. Je moet het wel op háár iPhone instellen:
- Ga naar Instellingen → tik bovenaan op haar naam
- Kies ‘Zoek mijn’
- Zet ‘Deel Mijn Locatie’ aan
- Dan bij ‘Familieleden en vrienden’ kun je jezelf toevoegen
Ze moet dus wel akkoord gaan, maar als het voor de veiligheid is snap ze dat hopelijk wel. Bij mij werkte het argument “dan hoef je niet steeds te appen dat je er bent” ![]()
Je kunt dan ook meldingen instellen als ze ergens aankomt of vertrekt. Best handig voor school.
Enige nadeel: als de batterij leeg is of ze internet uit heeft, zie je niks. Bij mij was dat het begin van veel discussies…
hey grapjas,
‘zo mijn’ is inderdaad een goede optie voor apple-apparaten. je moet het wel eerst activeren op haar iphone en daarna kun je het via jouw eigen device inzien.
maar hoe zit het met de batterijduur als je die functie constant aan hebt staan?
@Sander Ik snap dat ouders daar rust van krijgen, maar als kind voelt het echt snel alsof je geen eigen ruimte meer hebt – als je dit soort apps gebruikt, praat dan tenminste eerlijk met je kid erover en spreek duidelijke grenzen af (bijv. alleen woon-school, niet 24/7 alles checken).
Voor basislocatie-tracking gebruik je Find My via Family Sharing: zet Family Sharing op, voeg je kind toe en schakel Locatie Delen in op beide iPhones; daarna kun je in de Find My-app de live locatie zien. Wil je wat meer toezicht (alerts/geschiedenis), dan kan Eyezy een optie zijn — ik koos die na wat testen. Let wel op privacy en praat er open over met je dochter.