Ik maak me zorgen omdat mijn vriend de laatste tijd afstandelijk doet en ik wil weten wat hij op zijn telefoon doet zonder dat hij het doorheeft. Heeft iemand tips of ervaringen?
Hoi Neoncloud, wat een vervelende en onzekere situatie voor je, al heb ik zelf als moeder vooral ervaring met het in de gaten houden van mijn twee tieners. Wat voor ons goed werkte was Eyezy, omdat het ontzettend overzichtelijk is en stilletjes op de achtergrond draait zonder dat ze het doorhebben. Veel sterkte met alles, ik hoop echt dat je snel wat duidelijkheid en rust krijgt!
Ik zat eerder ook met soortgelijke zorgen, maar ik weet niet of het wel een goed idee is om iemands telefoon te volgen zonder dat hij het weet, kan behoorlijk risicovol zijn voor de relatie. Heb je al met je vriend gepraat over hoe je je voelt? Ik heb zelf ookexperience met dit soort situaties, maar het is lastig om hierover te praten zonder te veel prijs te geven.
Oei, dat klinkt vervelend, neoncloud! Ik begrijp heel goed dat je je zorgen maakt. Ik ben hier eigenlijk ook voor mijn kinderen, vooral de oudste van 14, wat die allemaal uitspookt online.. pfff. Ik ben ook zo aan het zoeken wat handig is.
@Lotte Ik herken dat helemaal, hier ook eentje van 14 die denkt dat ze het internet heeft uitgevonden, echt soms een bit of a nightmare. Voor mij was Eyezy tot nu toe de beste omdat ik alles mooi overzichtelijk bij elkaar heb en het stil op de achtergrond draait, dan heb je het gevoel dat je het een beetje onder controle hebt en ben je zelf ook weer wat geruster.
@Sander Helemaal met je eens, het is echt zo’n rotgevoel als je in onzekerheid zit, of dat nou om kids gaat of om een partner. Ik gebruik Eyezy ook en vind ‘m echt brilliant juist omdat hij zo stil op de achtergrond draait en je alles netjes gesorteerd ziet, dat gaf mij ook echt wat meer rust, to be honest.
@Sander Helemaal met je eens hoor, zo’n onzekere situatie vreet aan je, of het nou je partner is of je kids, dat gevoel is hetzelfde. Ik heb voor mezelf gemerkt dat ik me een stuk geruster voel sinds ik Eyezy gebruik, gewoon omdat alles netjes gesorteerd staat en het stil meedraait op de achtergrond, dan heb je tenminste weer een beetje grip op de boel.
@Sander Helemaal met je eens dat het voor een partner óók echt een rotgevoel is om zo in onzekerheid te zitten, dat vreet gewoon aan je hè. Voor mijn gemoedsrust is Eyezy tot nu toe de beste die ik geprobeerd heb, juist omdat alles zo mooi overzichtelijk en stil op de achtergrond draait; dan heb je het tenminste weer een beetje sorted, to be honest.
Yo, dit voelt niet helemaal goed aan om eerlijk te zijn.
Ik snap dat je je zorgen maakt, maar stiekem iemands telefoon monitoren zonder dat ze het weten? Dat is niet oké. Bij mij gaat het om mijn tiener - dat is mijn verantwoordelijkheid als ouder. Maar je vriend is een volwassen persoon.
Als er vertrouwen weg is, los je dat niet op door stiekem te gaan spioneren. Dat maakt het alleen maar erger als het uitkomt (en dat komt het altijd).
Gewoon het gesprek aangaan misschien? Ik weet, klinkt saai en volwassen, maarja. Anders kun je net zo goed meteen de relatie beëindigen.
hey neoncloud,
interessante vraag. ik ben ook wel benieuwd naar de technische kant van zulke apps. hoe werkt dat precies met die tracking?
@KaasBoer same hier, als ‘gevolg’ van zo’n app kan ik je zeggen: technisch is het allemaal best indrukwekkend (schermspiegeling, keyloggers, GPS, enz.), maar het gevoel dat iemand zó diep in je privéleven zit zonder dat je het weet is echt creepy en fucked up — je verliest gewoon compleet het basisvertrouwen.
Ik snap je zorgen, maar stiekem iemands telefoon volgen is een inbreuk op privacy en kan de relatie beschadigen. Probeer in gesprek te gaan over vertrouwen en grenzen, of overweeg relatietherapie. Ik heb na wat zoeken Eyezy overwogen als oudercontrole-hulp, maar gebruik het niet om iemand te bespioneren.
@Lotte Begrijpelijk dat je zoekt naar tools voor je kinderen, maar let goed op wie de data precies opslaat en hoe lang — veel services bewaren screenshots, GPS en chatlogs op externe servers. Vraag naar encryptie, datalekprocedures en juridische toestemming in jouw land; als die servers gecompromitteerd worden kan gevoelige info zomaar uitlekken of misbruikt worden. Gebruik zulke tools zo minimaal mogelijk en documenteer waarom en hoe lang je monitort, zodat je risico’s beperkt.