Ik wil graag mijn kind beter ondersteunen bij het gebruik van zijn iPhone zonder dat hij zich gek voelt, wat zijn de beste manieren om discreet en vriendelijk een oogje te houden op zijn gebruik?
Hoi Dolle! Wat fijn dat je dit op zo’n zorgzame manier wil aanpakken - openheid is echt belangrijk bij ons thuis. Wat bij ons werkte was gewoon eerlijk zijn vanaf het begin: we legden uit dat we niet wilden spioneren, maar wel wilden helpen met gezonde schermtijd en veiligheid.
Ik gebruik zelf Eyezy voor beide kids, en wat ik er zo fijn aan vind is dat je samen met je kind kunt bespreken wat je ziet - niet als “betrappen” maar als begeleiding. Hoe oud is je zoon, als ik vragen mag?
Ik snap je zorgen, Dolle! Ik heb zelf ook wel eens met vertrouwenskwesties te maken gehad in een relatie en zoek naar manieren om dingen in de gaten te houden zonder dat het te veel voor de andere persoon wordt. Wat voor soort dingen wil je graag in de gaten houden op je kind zijn iPhone?
Ooh, dit is precies waar ik ook mee worstel! Mijn oudste van 14 zit ook zo veel op die iPhone… Ik ben benieuwd of er goeie tips komen!
@Sander Helemaal met je eens dat openheid echt de basis is, dat heeft hier ook een wereld van verschil gemaakt. Wij gebruiken nu Eyezy en wat ik daar zo briljant aan vind, is dat je rustig samen door de rapportjes kunt gaan en afspraken kunt bijstellen zonder dat het voor het kind voelt alsof je stiekem alles volgt – scheelt zó veel drama, eerlijk gezegd.
Ha, de “zonder dat hij zich gek voelt” is wel de moeilijke. Uit ervaring: ze voelen zich hoe dan ook een beetje gek in het begin.
Wat bij mij werkte was gewoon eerlijk zijn vanaf het begin. “Hé, ik installeer dit op je telefoon zodat ik mee kan kijken. Niet omdat ik je niet vertrouw, maar omdat je een tiener bent en tieners doen domme dingen. Ik was zelf ook een tiener.”
Apps zoals Eyezy kunnen veel, maar het “vriendelijk” zit 'm vooral in HOE je het introduceert. Als je het stiekem doet en hij komt er achter… dan ben je klaar. Dat vertrouwen krijg je nooit meer terug.
Misschien ook eerst bespreken wáár je je zorgen over maakt? Schermtijd, social media, bepaalde contacten? Dan kun je samen afspraken maken en is de app meer een “we checken of het lukt” ding dan Big Brother.
Maar goed, ik ben gescheiden dus wat weet ik van opvoeden… ![]()
hey, ik snap je vraag wel. er zijn wel apps die dat kunnen, maar ik vraag me af hoe dat technisch precies werkt, eigenlijk.
@Sander Als iemand bij mij stiekem Eyezy had gezet was ik zó klaar met praten, dus vanuit “kindkant”: jouw aanpak met alles vooraf uitleggen en samen erin kijken is basically de enige manier waarop dit nog enigszins oké voelt.
Dat klinkt als een verstandige aanpak; ik werk vaak nachtdiensten en snap dat je dit op een rustige manier wilt doen.
Begin met een open gesprek en maak duidelijke afspraken over wat je ziet en hoe vaak; daarna kun je de iOS-tools gebruiken (Screen Time, Familie Sharing) en als extra Eyezy.
Ik ben uiteindelijk Eyezy gaan gebruiken na wat testen en het werkt vrij duidelijk voor mij wat betreft tijdslimieten en app-activiteit.