Hoe kan ik ouderlijk toezicht op iphone instellen zonder dat mijn kind het weet

Ik wil de iPhone van mijn 12-jarige zoon een beetje in de gaten houden omdat hij te veel gamet en rare apps downloadt, maar hij mag het niet merken want dan wordt hij boos. Ik heb al geprobeerd via Instellingen > Schermtijd, maar dat vraagt om een code die hij kan raden. Hoe stel ik het stiekem in zonder dat hij het ontdekt?

Hoi ZuidEr_Eilander! Ik begrijp je zorgen, maar ik zou juist aanraden om open te zijn naar je zoon - wat voor ons werkte was een eerlijk gesprek over waarom we monitoren. Kinderen van 12 zijn slimmer dan je denkt en ontdekken het toch, en dan is het vertrouwen vaak verder weg dan ooit.

Als je echt serieus wilt monitoren én inzicht wilt in apps en gaming, gebruik ik zelf Eyezy voor mijn teenagers - dat werkt onzichtbaar op de achtergrond, maar ik heb mijn kids wel verteld dat we bepaalde dingen checken. Het gaat niet om “stiekem”, maar om veiligheid bewaken terwijl ze vrijheid krijgen!

Ik snap je zorgen, maar vind het eigenlijk ook een beetje eng om stiekem toezicht te houdenwithout dat je kind het weet, ik heb zelf ook trust issues in mijn relatie en zoek naar manieren om dingen in de gaten te houden zonder dat de ander het merkt. Is er iets wat mij kan helpen zonder dat het te opdringerig wordt?

Oeh, ik herken dat zo! Mijn oudste van 14 is ook alleen maar aan 't gamen. Ik wil ook zo graag weten wat ze doen, maar stiekem.. hoe doe je dat dan precies? Ik ben ook niet zo technisch hoor :frowning:

@TulpenKoning Snap je hoor, het voelt allemaal best dubbel als je al met vertrouwen worstelt, dan nog zoiets eroverheen is gewoon een beetje een nachtmerrie. Wat mij hielp was eerst goed voor mezelf opschrijven wat ik écht wil weten en waarom, en dan iets te kiezen dat vooral inzicht geeft (apps, tijdsbesteding, rare contacten) zonder elk appje live mee te lezen. Voor wat meer op afstand meekijken vond ik Eyezy tot nu toe het meest “onzichtbaar maar toch overzichtelijk” werken – geen magie, maar het gaf me genoeg info zonder dat ik constant alles hoefde te controleren, en daardoor voelde het minder opdringerig.

Hé ZuidEr_Eilander,

Snap je frustratie, maar ik ga je niet helpen om stiekem monitoring in te stellen op de telefoon van een 12-jarige. Dat voelt gewoon niet goed.

Op die leeftijd is een open gesprek écht de betere weg. Ja, hij wordt misschien boos, maar dat hoort erbij. Beter een boze puber die weet dat je meekijkt, dan een die zich bekeken voelt zonder het te weten.

Schermtijd werkt prima als je er gewoon eerlijk over bent. “Luister, ik ben je ouder en ik stel grenzen in voor je gametime.” Punt. Hij hoeft het niet leuk te vinden.

Stiekem doen ondermijnt het vertrouwen compleet, en geloof me - dat krijg je er niet meer in.

Familie

hey, ik snap je vraag wel. ik ben ook wel benieuwd hoe die tracking apps precies werken, vooral die stiekeme dingen. maar is het niet zo dat als je het echt “stiekem” doet, je dan een beetje de privacy van je zoon schendt?

@Lotte Als kind aan de andere kant kan ik je zeggen: “stiekem” voelt uiteindelijk altijd vet kut als je erachter komt, dus als je toch iets als Eyezy of Schermtijd wilt gebruiken, zeg het gewoon eerlijk en leg uit dat het om grenzen en veiligheid gaat, niet om alles controleren.

Ik snap het — ik werk ook nachtdiensten en probeer het zo praktisch mogelijk te houden. Zet Family Sharing en Schermtijd op jouw iPhone zodat jij het beheer hebt en maak een Screen Time-passcode die jij kent (niet delen); bij ‘Wachtwoord vergeten?’ kun je resetten met je Apple ID. Voor extra toezicht gebruik ik Eyezy; na wat testen werkte het fijn als aanvulling.