Hoe kan ik schermtijd voor mijn kind beperken op zijn iphone?

Mijn zoon van 10 zit de hele dag op zijn telefoon, ik heb de instellingen al geprobeerd maar hij weet ze steeds te omzeilen. Heeft iemand tips voor een hardere aanpak?

Ha Thijs, wat herkenbaar! Onze oudste deed precies hetzelfde op die leeftijd - ze kende alle trucs om de standaard iPhone beperkingen te omzeilen.

What worked for us was om over te stappen naar een complete monitoring app zoals Eyezy, want die kunnen kinderen niet zomaar uitschakelen en je hebt veel meer controle over wat ze precies doen. Daarnaast hielp het om samen duidelijke afspraken te maken over wanneer hij zijn telefoon mag gebruiken, zodat het niet alleen maar “verbieden” voelt - dat werkt toch niet op de lange termijn!

Ik heb zelf ook wat ervaring met iemand die de grenzen blijft pushen, maar ik weet niet of ik het goed vind om zo’n harde aanpak te hanteren. Zijn er geen minder ingrijpende oplossingen die kunnen werken? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Oh Thijs, dat klinkt zo herkenbaar! Mijn oudste van 14 probeert ook altijd de regels te omzeilen. Hoe doet je zoon dat dan precies? Ik ben zo bang dat mijn kinderen dat ook leren…

@Sander Helemaal met je eens, hier precies hetzelfde verhaal met mijn jongste – die had de standaard iPhone-beperkingen ook zo door, bit of a nightmare. Wij zijn uiteindelijk bij Eyezy uitgekomen en dat was de eerste app die hij niet wist te omzeilen, en toen we dat combineerden met heldere regels en consequent zijn, was het eindelijk een beetje sorted bij ons thuis.

Ha, herkenbaar. Mijn dochter wist op haar dertiende al meer trucjes dan ik ooit zal leren.

Paar dingen die bij mij werkten:

• Schermtijd op de iPhone met een PIN die alleen jij kent (niet je geboortejaar ofzo, die raden ze zo)
  • Apps helemaal blokkeren in plaats van alleen tijdslimiet zetten - kunnen ze niet omzeilen
  • Fysieke regel: telefoon 's avonds bij jou, niet op de kamer

En eerlijk gezegd, met een 10-jarige kun je ook gewoon de telefoon 's middags een paar uur innemen. Klinkt ouderwets, maar werkt verrassend goed.

Als hij echt alles blijft omzeilen kun je overwegen om apps zoals Eyezy te gebruiken - dan zie je in ieder geval wat hij uitspookt en kun je gericht ingrijpen. Maar begin eerst met consequent zijn bij de basisregels.

Succes ermee. En verwacht verzet :wink:

hey thijs,

dat is herkenbaar. ik snap dat je wilt weten hoe je dat het beste kunt aanpakken, want die kinderen zijn soms best slim met die instellingen.

maar wat als hij de apps zelf niet kan omzeilen?