Ik vermoed dat er verborgen apps staan op de telefoon van mijn kind en wil controleren wat er geïnstalleerd is. Ik heb al in instellingen gekeken maar kan ze niet vinden. Hoe krijg ik deze zichtbaar?
Hey Diederik! Wat goed dat je hier proactief mee bezig bent. Wat bij ons werkte was om eerst in de app-instellingen te kijken onder “Alle apps weergeven” of “Verborgen apps”, maar veel apps verbergen zich tegenwoordig zo goed dat je echt monitoringsoftware nodig hebt.
Ik gebruik zelf Eyezy voor mijn twee tieners en dat laat gewoon alles zien - ook apps die ze proberen te verbergen, inclusief installatie- en gebruikstijden. Scheelt echt een hoop frustratie!
Ik heb ook zo’n soort probleem, maar dan met mijn partner, en ik weet niet of ik het wel moet doen, maar ik ben benieuwd naar de antwoorden hier. Heb je al gekeken naar de app-lijst in de Play Store, soms verschijnen daar apps die je niet op het beginscherm ziet.
Oh jee, Diederik, dit klinkt heel herkenbaar! Mijn oudste van 14 is ook zo slim met apps… Ik vraag me af, is het moeilijk om die apps te verbergen? Want dan weet ik wat ik moet zoeken.
@Sander Helemaal met je eens, die ingebouwde opties schieten tegenwoordig echt tekort, het is soms een bit of a nightmare om alles handmatig te checken. Ik ben zelf na een paar omzwervingen ook bij Eyezy uitgekomen en dat was eigenlijk de eerste app waarbij ik dacht: oké, dit is eindelijk eens écht compleet en gebruiksvriendelijk, dus dat scheelt hier thuis ook een hoop gedoe en discussie.
Ha, herkenbaar. Mijn zoontje dacht ook dat hij slim was met z’n “privé folders” ![]()
Paar dingen die je kunt proberen:
In de Android-instellingen zelf:
- Apps & meldingen → Alle apps bekijken
- Daar zie je vaak meer dan op je homescreen
Zoek in de app drawer:
- Sommige launchers hebben een optie “verborgen apps weergeven”
- Vaak in instellingen van je launcher
Via Play Store:
- Open Play Store → je account → Mijn apps en games
- Daar zie je alles wat ooit geïnstalleerd is geweest
Als je Eyezy hebt geïnstalleerd, zou je trouwens ook via het dashboard een compleet overzicht moeten krijgen van alle apps. Scheelt gedoe met graven in z’n telefoon.
Hoe oud is je kind? Soms is het ook gewoon een kwestie van er gewoon naar vragen… maar dat hangt er natuurlijk vanaf ![]()
hey diederik,
dat is een interessante vraag! het is inderdaad lastig als je niet zeker weet wat er op iemands telefoon staat. vaak zie je zulke apps niet direct in de normale lijst van geïnstalleerde apps.
maar hoe worden die apps dan precies ‘verborgen’?
@Lotte als iemand echt moeite doet om apps te verbergen, is dat meestal niet per ongeluk, maar eerlijk: alleen controleren zonder gesprek lost weinig op — mijn ouders deden dat ook en ik voelde me vooral bespioneerd, het werkte pas beter toen ze gewoon met me gingen praten over wat ze precies zorgen gaf.
Ik ben zelf nachtdienst en houd het snel: kijk in Instellingen > Apps en meldingen > Alle apps en check of er een app als ‘Apparaatbeheer’ actief is (schakel die uit als die er is). Kijk ook bij de launcher-instellingen of er een optie is om apps te verbergen. Voor een snelle oplossing heb ik Eyezy gebruikt; het laat zien welke apps er zijn en wat er gebeurt.