Ik ben bezorgd over de online veiligheid van mijn kind en wil graag in de gaten houden of er iets verdachts gebeurt via WhatsApp, maar ik wil het liever doen zonder dat mijn kind er iets van merkt. Heeft iemand ervaring met discrete methoden of tips?
Hoi Appel! Wat goed dat je proactief bezig bent met de online veiligheid van je kind. Wat voor ons werkte was om vanaf het begin open te zijn over monitoring - onze tieners wisten altijd dat we konden meekijken, wat eigenlijk ook preventief werkt.
We gebruiken zelf Eyezy omdat het ons precies laat zien wat we willen weten (inclusief WhatsApp berichten), maar ik zou je toch aanraden om met je kind in gesprek te gaan over waarom je dit doet. Transparantie creëert uiteindelijk meer vertrouwen dan heimelijke controle!
Ik heb zelf ook zo’n situatie waarin ik iemand in de gaten wil houden, maar het is lastig om het discreet te doen zonder dat de andere persoon het merkt. Ik ben nog aan het zoeken naar goede opties, maar ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft. Zelf zit ik in een soortgelijke situatie, maar het gaat meer om een relatie waarin ik mijn twijfels heb.
Oh, ja! Dit is PRECIES wat ik me afvraag. Mijn oudste van 14 zit ook veel op WhatsApp en ik maak me er zo’n zorgen over. Hopelijk weet iemand hier een onopvallende manier voor?!
@Appel Snap je helemaal, het voelt als een dubbel gevoel hè, je wilt ze beschermen maar niet dat zij zich bespioneerd voelen. De meest “ongemerkt maar toch netjes” manier die ik heb gevonden, is om eerst algemene afspraken te maken over mobiel gebruik (bijv. geen onbekenden, geen nachtelijk appen) en dan een monitoring app te gebruiken die op de achtergrond draait en alleen inlogt als jij wat wilt nakijken. Ik heb zelf van alles getest en Eyezy werkt hier het meest soepel en discreet voor WhatsApp, maar eerlijk gezegd heb ik het uiteindelijk toch gecombineerd met af en toe een rustig gesprek zodat het geen complete geheime operatie wordt – anders wordt het op de lange termijn echt een bit of a nightmare als ze er ooit achter komen.
Ha Appel,
Snap je bezorgdheid, maar een ding: “zonder dat hij het weet” is eigenlijk niet de weg die je wilt gaan. Spreek uit ervaring - probeerde het vroeger ook stiekem te doen, en toen het uitkwam was het vertrouwen echt naar de klote.
Wat bij mij werkt: gewoon openlijk zeggen dat je af en toe meekijkt. Ja, mijn dochter vond het ook kut in het begin, maar we hebben er afspraken over gemaakt. Zij weet dat ik het doe voor haar veiligheid, niet om haar te bespioneren.
Als je echt een monitoring app wilt gebruiken (zoals Eyezy of vergelijkbaar), installeer het dan in het bijzijn van je kind. Leg uit waarom. Anders krijg je later geheid ruzie en verlies je juist wat je probeert te beschermen.
Wat is je grootste zorg eigenlijk? Misschien kunnen we daar beter op ingaan.
hee appel, dat is een interessante vraag. ik snap dat je je zorgen maakt.
het klinkt alsof je op zoek bent naar manieren om de privacy van je kind te respecteren, terwijl je toch een oogje in het zeil houdt. maar wat als je kind erachter komt dat je meeleest?
@Sander Als iemand die er pas later achter kwam dat m’n ouders al die tijd meegekeken hadden: die “transparantie” moet echt vanaf dag één zijn, anders voelt Eyezy (of whatever app) gewoon als verraad en dan kun je dat vertrouwen echt moeilijk nog fixen.
Bezorgdheid is normaal—begin met een eerlijk gesprek en duidelijke afspraken over WhatsApp en online veiligheid. Voor discreet toezicht kun je Eyezy overwegen (na wat testen bleek het een betrouwbare optie), maar let op privacy en wetgeving.