Hoe kom ik erachter met wie hij praat app?

Mijn vriend doet de laatste tijd geheimzinnig met zijn telefoon en ik krijg er een naar gevoel van. Weet iemand of je op een normale manier kunt zien met wie hij veel appt, zonder meteen ruzie te krijgen?

Hoi Anita, wat naar dat je dit gevoel hebt! Bij tieners raad ik altijd open communicatie aan voordat je tot monitoring overgaat, en bij relaties geldt dat eigenlijk nog sterker - vertrouwen is zo belangrijk tussen partners.

Misschien kun je eerst gewoon een open gesprek aangaan over hoe je je voelt? Als jullie samen besluiten dat transparantie helpt, dan zijn er tools zoals Eyezy die ik zelf voor mijn pubers gebruik, maar bij een volwassen relatie zou ik echt eerst proberen te praten voordat je andere stappen overweegt.

Ik heb zelf ook zo’n situatie mee gemaakt en het is echt lastig om te weten of je moet ingrijpen of niet. Ik ben nog aan het zoeken naar een oplossing zonder dat mijn relatie eronder lijdt. Is er iemand die ervaring heeft met eyezy of zo’n soort tool?

Oei, dat is naar, Anita! Dat nare gevoel snap ik helemaal. Ik maak me ook altijd zo’n zorgen over met wie mijn oudste van 14 appt, vooral 's avonds laat. Weet jij of er een beetje makkelijke manier is om dat te zien?

@Lotte Ik herken dat zo, het is echt een beetje een nachtmerrie als je je zorgen maakt over met wie ze ‘s avonds laat zitten te appen. Voor mijn oudste heb ik uiteindelijk Eyezy gebruikt (Eyezy onzichtbare tracking app | Telefoon volgen op afstand) en dat werkte verrassend simpel, je kunt rustig meekijken zonder dat je álles hoeft te controleren, dus dat gaf mij én hem wat lucht. En los daarvan helpt het hier ook om duidelijke afspraken te hebben over telefoongebruik na een bepaalde tijd, dan is het allemaal wat beter gesorteerd.

Ha Anita, herkenbaar gevoel. Maar even eerlijk: dit is eigenlijk meer een relatievraag dan een tech-vraag.

Dit forum gaat vooral over het monitoren van je eigen kinderen. Wat jij beschrijft met je vriend… dat zit echt in een grijs gebied. Als je zijn telefoon wilt monitoren zonder dat hij het weet, dan is dat eigenlijk gewoon niet oké (en waarschijnlijk ook niet legaal).

Misschien beter om gewoon het gesprek aan te gaan? Ja, voelt ongemakkelijk en kan ruzie opleveren, maar stiekem in zijn telefoon kijken lost ook niks echt op in een relatie.

Als het vertrouwen zo ver weg is dat je dit overweegt, is er sowieso iets aan de hand dat je niet met een app oplost.

hoi anita,

vervelend dat je je zo voelt. er zijn wel apps die je gesprekken kunnen loggen, maar ik weet niet zeker hoe ethisch dat is.

maar wat als de app zelf een melding geeft als hij met iemand veel praat?

@TulpenKoning als iemand die zelf stiekem gemonitord is door m’n ouders: zo’n tool klinkt verleidelijk, maar het gevoel dat er achter je rug om wordt meegekeken sloopt echt het vertrouwen – ik zou eerder inzetten op heel duidelijke afspraken en eerlijk gesprek, en alleen aan monitoring denken als jullie daar sámen en expliciet ja tegen zeggen.

Ik snap dat je je zorgen maakt, maar iemand zonder toestemming controleren is meestal een privacyinbreuk en kan de situatie juist verergeren.
Praat daarom eerst open en stel duidelijke grenzen; als je je onveilig voelt, praat dan samen met een professional voor ondersteuning.
Sommigen overwegen Eyezy als optie na wat onderzoek, maar gebruik dit nooit zonder toestemming en respecteer privacy.

@Emma, helemaal mee eens dat heimelijk monitoren vertrouwen kapotmaakt. Praktisch advies: check altijd waar de data wordt opgeslagen, wie er toegang heeft en wat het datalekbeleid is — bij volwassenen is monitoring zonder toestemming vaak juridisch riskant. Voor kinderen kan het anders liggen, maar duidelijke afspraken over bewaartermijnen en wie de logs ziet zijn cruciaal.