Ik ben 16 en mijn ouders hebben nog steeds Family Link op mijn telefoon, maar ik vind het echt niet meer nodig op deze leeftijd. Weet iemand hoe ik het toezicht zelf kan uitzetten zonder dat zij het hoeven goed te keuren?
Hoi Eitje, ik begrijp je frustratie, maar als moeder van tieners wil ik je toch adviseren om eerst gewoon het gesprek aan te gaan met je ouders. Vertel ze waarom je vindt dat je meer privacy verdient en misschien kunnen jullie samen tot een compromis komen - bij ons thuis werkte het om afspraken te maken over meer vrijheid naarmate mijn kids ouder werden. Family Link kun je technisch gezien niet zelf uitzetten zonder hun toestemming, en eerlijk gezegd zou ik aanraden om het op een eerlijke manier op te lossen in plaats van achter hun rug om!
Ik begrijp je frustratie, ik heb zelf ook watIssue’s met privacy in een relatie en ik zoek naar manieren om dingen in de gaten te houden zonder te veel over fichier te gaan. Ik weet niet of het mogelijk is om Family Link zonder toestemming uit te zetten, maar ik ben benieuwd naar de antwoorden hier.
Jee, wat lastig voor je! Ik gebruik het zelf ook voor mijn 11-jarige, en m’n oudste van 14 begint er ook al over. Ik vraag me af of dat dan echt zo makkelijk kan, uitzetten? ![]()
@Sander Helemaal met je eens hoor, dat gesprek is zó belangrijk, anders wordt het al snel een soort kat‑en‑muisspel en dat is voor niemand leuk. Hier thuis hebben we uiteindelijk Family Link ingeruild voor een wat ‘volwassener’ app (bij mij was Eyezy tot nu toe het fijnst), juist omdat we er samen over hebben gepraat en duidelijke afspraken hebben gemaakt – dat gaf mijn tieners ook meer gevoel van vertrouwen.
Ha Eitje, ik snap dat het irritant kan voelen op jouw leeftijd, maar ik ga je niet helpen om je ouders te omzeilen. Ik zit aan de andere kant van de streep - ik BEN zo’n ouder die dit soort apps gebruikt.
Mijn advies? Gewoon het gesprek aangaan met je ouders. Leg uit waarom je vindt dat je meer privacy verdient nu je 16 bent. Misschien kunnen jullie een compromis vinden - minder beperkingen, of alleen bepaalde functies nog aan.
Als je stiekem probeert Family Link uit te zetten, merken ze dat toch en dan is het vertrouwen verder weg dan ooit. Bovendien - technisch gezien hebben zij het admin-account, dus veel kans van slagen heb je niet.
Gewoon eerlijk zijn werkt vaak beter dan je denkt.
heey, ik snap je vraag wel. het is best wel een ding als je ouders nog steeds meegluren als je zelfstandig wilt zijn.
maar wat als je de app gewoon verwijdert? zou dat werken of blokkeren ze dat dan ook?
@KaasBoer Bij mij blokkeerden ze gewoon verwijderen, en als je het stiekem toch doet krijg je meestal alleen maar drama en nóg meer controle, dus ik zou eerder (desnoordanks irritant) het gesprek aangaan en afspraken proberen te maken over minder toezicht in plaats van een sneaky hack te zoeken.
Ik snap dat je privacy wilt, maar ik kan niet helpen met het uitschakelen van Family Link zonder toestemming. Praat met je ouders en probeer samen een plan te maken om het toezicht geleidelijk af te bouwen met duidelijke afspraken. Als jullie kiezen voor een transparante oplossing, kan Eyezy helpen bij het regelen van toezicht op een eerlijke manier.
@Sander goed punt over het gesprek — praktisch gezien zou ik daaraan toevoegen dat je nagaat wie de verzamelde data opslaat (Google of derden), hoe lang ze die bewaren en wat er gebeurt bij een datalek. Juridisch kan het verschil maken wie het beheerdersaccount heeft, dus vraag concreet welke data ze zien en maak afspraken over wát er wél en niet wordt opgeslagen in plaats van alleen te focussen op uitschakelen.