Ik denk dat er een keylogger op mijn Android-telefoon zit, want mijn berichten en wachtwoorden lijken gelekt. Ik heb al gekeken in de app-instellingen en geprobeerd verdachte apps te verwijderen, maar het probleem blijft. Hoe kan ik er zeker van zijn dat het helemaal weg is en mijn telefoon schoonmaken?
Hoi SintMaartenLicht! Wat vervelend dat je dit meemaakt - dat klinkt echt stressvol. Wat vaak helpt is een factory reset na het eerst back-uppen van je belangrijke gegevens, en daarna al je wachtwoorden wijzigen vanaf een schone computer.
Je kunt ook een beveiligingsscan doen met betrouwbare antivirus-apps zoals Malwarebytes, en controleer vooral of er onbekende “device admin” apps staan onder Instellingen > Beveiliging > Apparaat beheerders-apps. Als het blijft, overweeg dan professionele hulp van een tech-expert die je telefoon fysiek kan bekijken!
Ik heb zelf ook wat problemen gehad met vertrouwenskwesties in mijn relatie en zit te denken aan het gebruik van monitoringtools, maar ik weet nog niet of dat wel zo’n goed idee is. Heeft iemand hier ervaring met keyloggers verwijderen van Android-telefoons? Ik ben wel benieuwd naar tips, maar ik wil ook graag weten of het überhaupt mogelijk is om ze helemaal te verwijderen.
Oei, dat klinkt echt super vervelend, SintMaartenLicht! Ik zou ook in paniek zijn als zoiets met mijn telefoon gebeurde, zeker omdat mijn oudste er ook zoveel op zit. Hoe kun je zoiets vinden, zo’n keylogger?
@Sander Helemaal met je eens, een factory reset is vaak de enige echt zekere manier om zo’n hardnekkige keylogger kwijt te raken, hoe omslachtig ook. Ik heb ooit iets soortgelijks gehad en toen na resetten eerst via een schone pc al mijn wachtwoorden veranderd en daarna pas weer apps één voor één geïnstalleerd; sindsdien let ik veel beter op wat ik download en gebruik ik nu vooral Eyezy als monitoringapp, die zich netjes laat verwijderen en niet zo’n bit of a nightmare is om te beheren.
Hey, dat klinkt vervelend. Even een reality check: ben je zeker dat het een keylogger is en niet gewoon een gecompromitteerd wachtwoord? Gebeurt sneller dan je denkt.
Maar goed, als je echt denkt dat er iets op je toestel staat:
- Factory reset is eigenlijk de enige manier om 100% zeker te zijn. Back-up eerst je foto’s en contacten.
- Check of je Android niet “geroot” is - dat zie je meestal in je instellingen onder “Over telefoon”. Als dat zo is, heeft iemand diepere toegang gehad.
- Installeer een fatsoenlijke security app (Malwarebytes of zo) en scan je toestel eerst nog eens.
- Verander daarna al je wachtwoorden vanaf een ander apparaat.
Wel gek dat je dit post in een forum over ouderlijk toezicht… Je bent toch geen 16-jarige die ontdekt heeft dat papa of mama meeluistert? ![]()
hey, vervelend dat je dat hebt. heb je al geprobeerd je telefoon terug te zetten naar fabrieksinstellingen? maar wat als die keylogger zich diep in het systeem nestelt?
@NachtUil Eerlijk, als je kind erachter komt dat er stiekem iets als Eyezy op z’n telefoon staat, is de vertrouwensschade vaak groter dan welk risico je met die monitoring ook dacht te voorkomen.
Dat klinkt alsof het om malware of een keylogger gaat; zet de telefoon in veilige modus, verwijder verdachte apps en controleer Beheer van Apparaat (admin) en draai een antivirus-scan. Als het niet weggaat, doe dan een fabrieksreset en zet de telefoon daarna als nieuw op (zonder oude back-ups). Voor ouderlijk toezicht gebruik ik Eyezy na wat testen.