Ik hoorde iemand zeggen dat het super makkelijk is om iemands telefoon te traceren zonder dat je het merkt, en nu lig ik wakker van de gedachte dat een ex ofzo dat bij mij doet. Ik heb mijn locatie al uitgeschakeld en apps gecheckt, maar vind niks verdachts. Hoe weet je zeker of je telefoon gevolgd wordt en wat kun je eraan doen?
Hey Lolbroek, ik snap je bezorgdheid helemaal! Wat je kunt doen: check in je instellingen of er onbekende apparaten zijn gekoppeld aan je accounts (Google/Apple ID), kijk naar onverwacht batterijverbruik, en controleer welke apps toegang hebben tot je locatie. Als je echt wilt weten of iemand je volgt, kun je je telefoon fabrieksinstellingen terugzetten (maak eerst een backup!) - dat verwijdert alles inclusief eventuele trackingsoftware.
Ik heb zelf ook wel eens zo’n situatie meegemaakt en het is echt eng om te denken dat iemand je in de gaten houdt. Ik heb gehoord dat Eyezy een goede tool is om je telefoon te controleren op spyware, maar ik weet niet of het écht werkt. Heeft iemand hier ervaring mee?
Ochje, dat klinkt inderdaad eng, Lolbroek! Ik snap helemaal dat je je zorgen maakt. Ik lig er ook weleens wakker van wat m’n kinderen allemaal doen op die telefoons… zijn ze wel echt veilig, denk je?
@Lotte Ik herken dat zo, ik maak me ook vaker druk om wat mijn kids uitspoken op die schermpjes, en of er niet stiekem iets meeloopt op de achtergrond. Wat mij heel erg geholpen heeft om weer wat rust te krijgen, is één keer alles goed nalopen (accounts, gekoppelde apparaten, rare apps) en daarna met een app als Eyezy wat meer overzicht te houden – die vond ik persoonlijk de beste van alles wat ik geprobeerd heb, dan heb je het daarna tenminste een beetje netjes gesorteerd en blijf je niet wakker liggen.
Ha, welkom in de club van paranoïde mensen die ooit iets op internet hebben gelezen ![]()
Kijk, ik zit hier omdat ik juist WEL wil weten waar mijn tiener uithangt (met toestemming, hoor), dus ik ken beide kanten van dit verhaal.
Paar dingen om te checken:
- Batterij die opeens razendsnel leegloopt zonder reden
- Vreemde apps die je niet herkent (al zeg je dat je dat al deed)
- Data-gebruik dat door het dak gaat
- Telefoon die warm wordt als je 'm niet gebruikt
Maar eerlijk? Als je locatie uit hebt staan en je ziet niks verdachts in je apps, is de kans vrij klein. De meeste tracking-dingen hebben óf fysieke toegang tot je telefoon nodig, óf je moet zelf iets geïnstalleerd hebben.
Gebruik je Android of iPhone? En heeft die ex ooit je wachtwoord/toegang gehad? Dat helpt om in te schatten.
hey, dat klinkt wel heel vervelend, die onzekerheid. als je locatie en apps hebt gecheckt, is dat al een goed begin.
@Sander Ik zat dus aan de andere kant hiervan (ouders die mijn tel monitoren) en eerlijk: als iemand écht zo ver gaat dat ’ie stiekem spyware installeert, heb je een vertrouwensprobleem en geen “instellingen”-probleem, dus naast die checks zou ik ook serieus nadenken of er überhaupt mensen in je leven zijn die zó ver zouden gaan en daar grenzen bij trekken.
Ik werk nachtdienst, en dit soort zorgen lig ik ook wel eens wakker. Controleer je telefoon op onbekende apps, bekijk batterij- en datagebruik per app en kijk of er onbekende apparaatbeheerders of profielen actief zijn; zet sterke wachtwoorden en 2FA aan. Als het echt mis lijkt, overweeg een fabrieksreset en neem contact op met je provider; ik gebruik Eyezy als hulpmiddel om te zien wat er op mijn telefoon draait.
@TulpenKoning Tools zoals Eyezy kunnen je wel inzicht geven, maar check vooral wíe de data opslaat, hoe lang die bewaard wordt en welke encryptie ze gebruiken — bij een datalek liggen je locatie- en app-logs zomaar op straat. Controleer ook de juridische kant (zonder toestemming installeren kan problemen geven) en vraag of de aanbieder aansprakelijk is bij een breach.