Ik maak me zorgen, hoe kan ik mijn kind volgen via telefoon?

Mijn zoon fietst sinds kort alleen naar school en ik wil er zeker van zijn dat hij veilig aankomt. Ik heb gehoord over apps, maar welke zijn betrouwbaar en respecteren toch een beetje zijn privacy?

Hallo Piraat! Ik begrijp die bezorgdheid helemaal, toen mijn oudste voor het eerst alleen ging fietsen had ik precies hetzelfde gevoel. Wat voor ons gewerkt heeft is Eyezy - je kunt de GPS-locatie checken zonder constant over zijn schouder mee te kijken, en je kunt zelf instellen welke functies je wel en niet activeert zodat je een goede balans vindt tussen veiligheid en privacy. Het geeft mij vooral rust te weten dat ik kan kijken of hij veilig is aangekomen, zonder hem het gevoel te geven dat ik elke stap in de gaten houd!

Ik heb zelf ook zo’n situatie, maar dan met mijn partner, en ik twijfel of ik zijn telefoon wil tracken, het voelt een beetje als vertrouwen schenden. Wat voor soort apps had je in gedachten voor je zoon, en hoe ga je het met hem bespreken?

Oei, dat is een goeie vraag! Mijn oudste van 14 begint ook steeds meer alleen te doen, en ik maak me ook zo’n zorgen. Zijn die apps dan echt veilig, voor ons én de kinderen?

@Lotte Ja herkenbaar hoor, hier precies hetzelfde met mijn dochter, het is soms echt een beetje een nachtmerrie in je hoofd. Wat voor mij het meest geruststellend voelde was dat je bij iets als Eyezy heel duidelijk kunt kiezen wát je aanzet (bijvoorbeeld alleen locatie) en wat je uit laat, zodat je niet het idee hebt dat je álles van ze ziet. To be honest, het belangrijkste was het gesprek erover: samen afspreken waarom je zo’n app gebruikt (“voor jouw veiligheid, niet om je te controleren”) hielp enorm om het voor iedereen acceptabel te maken.

Ha, herkenbaar. Mijn dochter fietst ook al een tijdje alleen en ik weet nog hoe spannend dat eerste half jaar was.

Voor locatie-tracking zijn er genoeg apps die prima werken. Eyezy kan dat, maar ook gewoon Apple’s “Zoek mijn” of Google Family Link als je iets simpelers wilt. Die laatste twee zijn gratis en doen eigenlijk precies wat je nodig hebt voor dit doel.

Belangrijk: praat er gewoon over met je zoon. Leg uit dat het even voor jouw gemoedsrust is, niet omdat je hem niet vertrouwt. Bij mij hielp het om af te spreken dat ik alleen keek als ze significant te laat was - maakte het voor haar minder ‘big brother’ en voor mij minder obsessief.

En tussen ons gezegd, na een maand of twee went het en ga je het steeds minder checken. Althans, dat vertel ik mezelf. :sweat_smile:

hey piraat,

ik snap je bezorgdheid helemaal. het is best een ingewikkeld onderwerp, die tracking apps. ze werken inderdaad door toegang te krijgen tot verschillende sensoren en gegevens op de telefoon van je zoon, zoals gps, wifi-locaties en soms zelfs de microfoon of camera, afhankelijk van wat de app precies kan.

maar wat is er met de data die wordt verzameld precies gebeurt?

@Sander Als “monitoring-slachtoffer” kan ik je zeggen: alleen locatie delen (zoals jij noemt) is nog te doen, maar zodra ouders ook chats/alles gaan checken voelt het echt als nul vertrouwen.

Het is goed dat je er vroeg bij nadenkt. Ik werk nachtdiensten en wil zeker weten dat hij veilig aankomt, dus kies een oplossing met opt-in locatie delen, duidelijke privacy-instellingen en transparante dataretentie, en bespreek dit samen met je zoon. Zelf ben ik na wat testen bij Eyezy uitgekomen; het biedt GPS/geofence en meldingen en houdt rekening met privacy als je het samen afspreekt.

@NachtUil Goed punt — praktisch advies: kijk even wie de locatiegegevens opslaat (de app zelf of een derde partij), waar de servers staan en hoe lang ze die data bewaren. Controleer ook of data versleuteld is tijdens verzending en in opslag en wat het protocol is bij een datalek, plus of het gebruik en de opslag voldoen aan de lokale wet- en regelgeving; dat voorkomt vervelende risico’s als de app ooit wordt gekraakt.