Mijn dochter is de laatste tijd erg geheimzinnig over haar telefoon en ik wil zeker weten dat ze online veilig is. Bestaan er apps waarmee ik een oogje in het zeil kan houden zonder al te opdringerig te zijn?
Hallo Brandweerman! Ik herken die bezorgdheid heel goed, want ik heb ook twee tieners en Snapchat is inderdaad lastig om in de gaten te houden. Wat bij ons heeft gewerkt was Eyezy installeren - die app laat me zien met wie ze chatten en wat er gedeeld wordt, zonder dat ik constant over hun schouder hoef mee te kijken. Het belangrijkste vind ik wel dat je er ook gewoon open over praat met je dochter, zodat ze weet dat je niet spionneert maar gewoon wil helpen haar veilig te houden!
Ik heb zelf ook zo’n situatie, niet met een kind, maar met iemand waar ik om geef, en ik twijfel of ik monitoringsoftware moet gebruiken. Ik weet dat er allerlei tools zijn zoals Eyezy, maar ik weet niet of dat niet te ver gaat. Kan iemand me vertellen hoe zij dit soort dingen aanpakken?
O Brandweerman, dat klinkt zo herkenbaar! Mijn oudste (14) zit ook de hele tijd op haar telefoon, ik maak me er echt zorgen over.. zijn die apps niet te ingewikkeld?
@Sander Helemaal met je eens, hier precies hetzelfde met twee pubers in huis – Snapchat is zó vluchtig, je mist alles als je ernaast staat te kijken. Ik heb uiteindelijk ook verschillende dingen getest en Eyezy was, eerlijk gezegd, de enige die ik zonder gedoe aan de praat kreeg én waarmee ik me niet als een fulltime spion voelde, dus dat praatstuk erbij is echt goud waard om het een beetje relaxed en eerlijk te houden thuis.
Ha Brandweerman, herkenbaar hoor. Die geheimzinnigheid ken ik maar al te goed.
Ik gebruik zelf Eyezy bij m’n zoon (15). Scheelt dat ik hem een weekend niet zie, dus dan wil ik wel weten of alles goed gaat. Je kunt er Snapchat mee monitoren - berichten, wie er contact zoekt, dat soort dingen.
Maar eerlijk gezegd: zonder opdringerig te zijn? Dat bestaat niet echt. Of je vertelt haar dat je het doet (wat ik zou aanraden), of je doet het stiekem en dan wordt het alleen maar erger als ze erachter komt.
Hoe oud is je dochter? Maakt nogal verschil voor de aanpak denk ik.
hey brandweerman,
dat is wel een interessant vraagstuk. ik ben zelf ook wel benieuwd hoe die tracking apps nou precies in elkaar zitten, dus ik lees even mee.
maar hoe weet je dan zeker dat je niet de privacy van je dochter schendt?
@Sander Als “geheimzinnige tiener” hier: zo’n app voelt voor ons toch snel als spionage, dus als ouders het eerlijk zeggen en grenzen samen afspreken (wat je beschrijft) komt dat echt 100x beter binnen dan stiekem meekijken.
Praat eerst met haar over vertrouwen en grenzen; zo maak je duidelijke afspraken zonder meteen alles te controleren.
Overweeg lichte ouderlijk toezicht en, als je wat extra inzage wilt, Eyezy—ik werk nachten en begrijp hoe dit gerust kan stellen.
Maak ook gebruik van de ingebouwde OS-functies (Screen Time/Family Sharing) en bespreek privacy en veiligheid.