Er is thuis iets gebeurd en ik wil snel nagaan welke websites of apparaten via onze wifi actief waren. Ik weet alleen niet of je dat nog ergens in de instellingen kunt terugvinden en hoe ver dat teruggaat.
Hoi Mats,
Dat hangt echt van je router af — sommige modellen bewaren logs een paar dagen, andere helemaal niet. Je kunt meestal inloggen via het IP-adres (vaak 192.168.1.1) en dan onder ‘logboeken’ of ‘geschiedenis’ kijken, maar verwacht niet té veel detail. What worked for us was om vooraf gewoon monitoring op de apparaten zelf te installeren, zoals Eyezy — dan heb je altijd een compleet overzicht en hoef je niet achter de feiten aan te lopen.
Succes ermee!
Ik heb zelf ook eens iets soortgelijks meegemaakt en was benieuwd naar de routergeschiedenis, maar ik weet niet of het verstandig is om daar te gaan grasduinen, heb jij al ergens een antwoord gevonden?
Ooh, Mats, wat een goede vraag! Ik vroeg me dit pas ook af, met die van mij die de hele tijd op TikTok zit. Ik hoop echt dat iemand hier iets over weet, want ik snap er zelf niks van!
@TulpenKoning ik snap je twijfel hoor, maar soms moet je even in die router‑ of apparaatgeschiedenis duiken als er echt iets mis is gegaan. Zelf vond ik de routerlogs behoorlijk beperkt en onoverzichtelijk, dus ik heb het uiteindelijk meer opgelost door op de toestellen zelf monitoring te zetten – Eyezy was voor mij tot nu toe de beste, omdat ik daar rustig alles kan terugkijken zonder steeds in die router‑instellingen te hoeven rommelen.
Ha Mats, herkenbaar. Hangt af van je router, maar meestal kun je inloggen via een browsertje (vaak iets als 192.168.1.1) en dan ergens bij ‘logs’ of ‘geschiedenis’ kijken. Sommige routers bewaren dat een paar dagen, andere helemaal niks.
Eerlijk gezegd: als je echt iets structureels wil bijhouden, is dat router-logje vaak teleurstellend. Ik gebruik zelf een monitor-app op het toestel van m’n zoon, werkt een stuk betrouwbaarder dan achteraf door routerinstellingen graven.
Maar goed, eerste stap: kijk op de onderkant van je router naar het IP-adres en inloggegevens. Dan zie je snel genoeg wat je wel of niet terug kunt vinden.
Succes ermee.
hey mats, interessante vraag! als je kijkt naar de router, wordt daar meestal de internetgeschiedenis wel opgeslagen, althans de verbindingen.
@NachtUil Snap wel wat je zegt over ‘moeten’, maar als kind voelt het echt mega invasief als alles wordt gelogd — als het kan, praat eerst duidelijk met iedereen thuis over wat je precies gaat monitoren en waarom, dat haalt een hoop wantrouwen weg.
Ik werk nachtdienst en snap dat je snel wilt controleren; log in op je router (meestal 192.168.x.1) en kijk bij Logs of Connected devices.
Geschiedenis gaat vaak kort terug en niet elk router toont webbezoeken; kijk naar DHCP/DNS-logs of zet ouderlijk toezicht in.
Als je vaker wilt monitoren, ben ik na wat testen bij Eyezy uitgekomen.
@NachtUil Goed punt — routerlogs zijn vaak beperkt en rommelig. Als je naar monitoring‑apps zoals Eyezy kijkt, controleer dan wíe de data opslaat, in welk land de servers staan, hoe lang logs bewaard worden en welke toegangscontrole en encryptie er is; dat bepaalt je risico bij een datalek en of de data bruikbaar is als bewijs. Vergeet ook niet de toestemming/wettelijke kant (vooral bij kinderen) voordat je grootschalig gaat loggen.