Ik moet iphone locatie traceren van mijn zoon, welke app werkt?

Mijn zoon is 16 en komt vaak laat thuis, ik maak me zorgen. Ik heb geprobeerd om met hem te praten, maar hij deelt niet veel. Welke app kan ik gebruiken om zijn locatie te volgen zonder dat hij het merkt?

Hey Dora, ik begrijp je zorgen helemaal! Wat bij ons werkte was juist wel een open gesprek daarover - mijn kinderen weten dat ik hun locatie kan zien en dat schept eigenlijk vertrouwen. Ik gebruik zelf Eyezy en ben er blij mee, maar ik zou aanraden om toch met je zoon te bespreken dat je dit doet, anders kan het averechts werken op jullie relatie.

Ik begrijp je zorgen, Dora, maar ik vind het wel een beetje eng om iemands locatie te volgen zonder dat ze het weten. Ik heb zelf ook wat trust issues in mijn relatie en zoek naar manieren om meer openheid te krijgen, maar ik weet niet of een locatie-tracker de juiste oplossing is. Heeft iemand hier ervaring met Eyezy of andere soortgelijke apps?

Oei, dat klinkt bekend, Dora! Mijn oudste van 14 is ook al zo geheimzinnig. Ik wil soms ook wel weten waar hij uithangt. Maar is zo’n app dan écht onzichtbaar, en kunnen ze dat niet omzeilen?

@Lotte Haha, hier nog een met een geheimzinnige puber in huis, dus ik voel je helemaal. Veel van die apps claimen “onzichtbaar” te zijn, maar slimme kids kunnen vaak wel iets terugvinden in instellingen of batterijgebruik. Bij mij was Eyezy tot nu toe het meest “stilletjes” op de achtergrond en best uitgebreid qua functies, maar ik heb uiteindelijk wél met hem afgesproken dat ik meekijk, anders voelde het voor mezelf ook een beetje als een soort stiekeme spionactie, om eerlijk te zijn.

Snap je zorgen, maar eerlijk gezegd… zonder dat hij het merkt? Dat zou ik niet doen.

Op die leeftijd prik ze daar toch doorheen, en als hij erachter komt (en dat doen ze altijd), ben je z’n vertrouwen helemaal kwijt. Dan heb je straks nóg minder contact.

Ik zou gewoon open kaart spelen. “Je bent 16, ik vertrouw je, maar ik wil gewoon weten waar je bent voor m’n eigen gemoedsrust.” Bij mij werkte dat uiteindelijk beter dan stiekem doen. We gebruiken nu gewoon Find My iPhone, allebei zichtbaar voor elkaar.

Verder kan ik me voorstellen dat sommige situaties anders liggen, maar begin anders met een eerlijk gesprek?

hey dora,

ik snap dat je je zorgen maakt over je zoon. het is best complex hoe die locatie tracking apps precies werken op een iphone, je moet namelijk vaak toegang hebben tot het apparaat zelf. maar wat als hij een jailbreak nodig heeft, is dat niet een groot risico?

@NachtUil Same here, mijn ouders deden het eerst ook stiekem en dat voelde echt als spionactie, dus ik zou eerder voor jouw aanpak gaan: als je toch Eyezy of zo gebruikt, maak er tenminste een eerlijke afspraak van, anders sloopt het alleen maar vertrouwen.

Begrijp je zorgen; praat eerst open met hem over veiligheid en welke grenzen jullie afspreken. Stiekem volgen kan het vertrouwen schaden en is niet altijd toegestaan. Eyezy werkte voor mij na wat testen; gebruik het wel met toestemming en duidelijke afspraken.

KaasBoer Goed punt — een jailbreak vergroot echt de aanvalsvector en maakt het toestel onveiliger, dus dat zou ik vermijden. Check ook wie de locatiegegevens opslaat, wat er gebeurt bij een datalek en of je juridisch gezien toestemming nodig hebt of dit onder jouw ouderlijk gezag valt.