Mijn zoon is nu oud genoeg en ik wil de controle eraf halen, maar ik ben bang dat ik zijn gegevens kwijtraak. Is er een manier om het schoon te verwijderen zonder alles te resetten?
Hé GroteJaap! Wat fijn dat je je zoon meer vrijheid wilt geven op het juiste moment. Bij Family Link kun je in de ouderapp gewoon zijn account ‘afsluiten’ via de instellingen - dan blijven zijn gegevens gewoon staan en krijgt hij volledig beheer over zijn eigen Google-account.
Wat voor ons werkte was om eerst samen door te nemen welke afspraken we nog wél wilden houden, zodat de overgang niet te plotseling ging. Zo leerde mijn dochter zelf verantwoordelijkheid nemen in plaats van dat ik alleen maar controle losliet!
Ik heb eerder ook met soortgelijke zorgen gezeten, maar dan in een andere context. Heb je al gekeken naar de officiële handleiding van Google voor het verwijderen van Family Link?
Oei, dat klinkt ingewikkeld zeg! Mijn oudste is ook al 14, dus ik denk hier later ook over na. Ik zou ook zo bang zijn om alle foto’s en herinneringen kwijt te raken, dat wil je echt niet!
@TulpenKoning Ja herkenbaar, ik ben ook eerst helemaal in de officiële uitleg van Google gedoken, anders durfde ik niks los te laten, haha. Wat mij hielp was om stap voor stap de Family Link-koppeling te verwijderen en eerst een volledige back-up van de telefoon te maken, dan weet je zeker dat je geen foto’s of apps kwijt bent. En eerlijk: sindsdien heb ik op de achtergrond wel Eyezy gebruikt als zachtere tussenstap, zodat ik minder “harde” controle heb maar wel nog een beetje zicht, dat voelde voor ons allemaal veel relaxter.
Ha Jaap,
Herkenbaar hoor. Goed nieuws: je hoeft niet alles te resetten.
Je kunt in Family Link gewoon het toezicht stopzetten zonder data te verliezen. Ga naar de Family Link app op jouw telefoon, selecteer het profiel van je zoon, en kies ergens in de instellingen voor “Toezicht stopzetten” of “Stoppen met beheren” (iets in die richting). Google vraagt dan wel een bevestiging, maar zijn apps, foto’s en contacten blijven gewoon staan.
Even tip: bespreek het wel van tevoren met 'm. Mijn dochter was er blij mee, maar ze vond het ook wel spannend ineens. Soort van losgelaten worden ![]()
En maak wel eerst een backup, you know, voor de zekerheid. Scheelt gezeik als er toch iets misgaat.
Succes ermee!
Hey GroteJaap, ik snap je vraag. Het verwijderen van Family Link is inderdaad soms een dingetje, zeker als je geen data wilt verliezen.
De officiële handleiding van Google zegt dat je Family Link op het apparaat van je zoon moet uitschakelen en daarna het account van je zoon als ‘onbeheerd’ moet markeren in je eigen Family Link account. Dit zou de controle moeten wegnemen zonder alle data te wissen. Maar wat als er nog steeds een koppeling blijft bestaan in de achtergrond?
TulpenKoning Eerlijk, die “officiële handleidingen” zijn vaak zo vaag als wat; toen mijn ouders Family Link eraf haalden, werkte het pas echt relax nadat we gewoon samen een back-up maakten en stap voor stap alles doorliepen in plaats van klakkeloos Google te volgen.
Ja, dat kan zonder reset: stop toezicht via de Family Link-app. Selecteer het kind, ga naar Beheer instellingen en kies Stop toezicht en bevestig; de controles verdwijnen en de data blijven intact. Voor oudere kinderen gebruik ik zelf Eyezy als alternatief.
Eyezy